Inhoudsopgave
Jezelf onderscheiden op de markt of in jouw organisatie is nog nooit zo belangrijk geweest. Toch blijkt het voor veel mensen een lastige opgave om zichzelf te profileren. Anderen weten toch wel wat jij kan? Waarom zou je er dan mee te koop gaan lopen?
Tegelijkertijd ben je wellicht verbaasd als anderen er met een functie vandoor gaan die jij graag had gewild. Of je merkt dat het lastig is om het hele team mee te krijgen in jouw ideeën. Terwijl het toch echt de beste oplossing is voor dat ene probleem. Je voelt jezelf daardoor soms onzichtbaar. En je weet niet goed hoe je dit kan veranderen.
Dit is ook lastig, maar wij gaan je helpen. Door te beginnen met personal branding. Personal branding is niet alleen iets voor jou als je ondernemer bent. Of als je als manager een team aanstuurt. Personal branding is voor iedereen. Want door jezelf als merk neer te zetten krijg je meer impact en zichtbaarheid binnen de organisatie. Zodat mensen gaan zeggen: “voor dat vraagstuk moet je echt bij haar zijn!”.
Hoe val jij op tussen alle anderen?
Om erachter te komen wie jij bent en waar jouw unieke waarde ligt ga je bij personal branding eerst aan de slag met het verzamelen van inzichten over jezelf. Wie ben je, wat kun je en wat zijn je drijfveren. Daarnaast gebruik je persoonlijke kenmerken, opgedane kennis en ervaring.
Je verzamelt op die manier de stenen om een persoonlijk merk te kunnen bouwen. Hiermee onderscheid jij je van anderen. Denk in dit proces goed na over hoe jij jezelf in de markt wilt zetten. Want als je eenmaal ‘bekend staat’, is het lastig om dit te wijzigen. Het moet dus vanaf het eerste moment staan als een huis.
Wat is personal branding en hoe werkt het?
Personal branding is jezelf als merk zien. Je presenteert jezelf aan anderen. Hierbij maak je gebruik van je persoonlijkheid, kennis en ervaring. Je bepaalt op die manier grotendeels zelf het beeld dat anderen van je hebben.
Een personal brand staat en valt dus met een grote portie zelfkennis. In het vooronderzoek heb je als het goed is al een heleboel verzameld. Over wat je goed kan, waar jouw unieke eigenschappen liggen of welke specifieke kennis je bezit. Al die stukjes zelfinzicht zijn het fundament voor jouw personal brand.
Het is belangrijk dat je daarbij keuzes durft te maken. Je kan jezelf niet verkopen als iemand die álles kan. Maak een duidelijke keuze waar jij voor staat en wat je goed kan. Mensen zullen je hieraan herkennen en precies weten wat ze aan je hebben.
Denk goed na over jouw unieke waarde
Heb je de ingrediënten voor jouw personal brand verzameld? Dan ga je uit al die stukjes informatie definiëren wat jouw unieke waarde is. Dat kan draaien om een eigenschap die je bezit, bijvoorbeeld dat je een echte kartrekker bent. Of je bouwt je personal brand om specifieke kennis die jij bezit. Waardoor mensen naar jou toekomen als ze daar vragen over hebben.
Door hier goed over na te denken zet jij jezelf neer als een expert binnen dat specifieke stukje van het vakgebied.
Maar nu moet je dat natuurlijk ook nog durven uit te dragen. Daarbij gaat het gezegde “practice what you preach” op. Want naast vertellen dat je iets goed kan is het ook belangrijk dat je het continu laat zien. Dag in, dag uit zal je moeten aantonen dat jij inderdaad dé persoon bent die je met jouw personal brand claimt te zijn.
Welke voordelen behaal je met personal branding?
Een personal brand is niet iets wat in één dag staat. Je groeit erin. Uiteindelijk pluk jij er de vruchten van, want:
Voordeel 1: Je wordt niet vergeten
Hebben je collega’s iemand nodig die analytisch vermogen heeft? Goed is in rapporteren? Of een nieuw team moet gaan aansturen? De eerste aan wie ze denken, dat ben jij. Jij hebt jezelf zo geprofileerd dat ze direct aan jou denken. Jouw zichtbaarheid binnen de organisatie wordt dus vergroot door aan je personal brand te werken.
Voordeel 2: Je wordt gewaardeerd als professional
Jij bent degene die ze moeten hebben als het om een bepaald vakgebied gaat. Dat weten ze omdat jij die kennis en kunde hebt uitgedragen. Daardoor erkennen mensen je als professional en groeit jouw impact in jouw rol en binnen de organisatie.
Voordeel 3: Je bent steeds beter in staat focus aan te brengen
Hoe meer jouw personal brand wordt geaccepteerd, hoe beter jij in staat bent om focus aan te brengen in dat wat jij doet. Je wordt steeds meer ervaren binnen jouw vakgebied. Dit wordt gezien en gehoord. Je bent in staat ‘nee’ te zeggen tegen opdrachten die niet bij jou passen. Zo kun je focus aanbrengen en dat doen wat jij leuk vindt en goed kan.
Hoe weet je of je een personal brand van jezelf hebt gemaakt?
Ben je hard aan het werk geweest om je personal brand op te bouwen? Dan ben je vast benieuwd of dit ook is gelukt. En hoewel dat moeilijk meetbaar is zijn er zeker manieren om te achterhalen of je op de goede weg bent.
Om erachter te komen of jij je personal brand goed hebt neergezet is het belangrijk om af en toe te reflecteren. Vraag eens aan anderen hoe ze jou zien. Hoe je op anderen overkomt. De volgende criteria helpen je om te bepalen of je ook echt een personal brand hebt neergezet.
1: Je bent onderscheidend
Anderen weten daardoor duidelijk waarvoor ze bij jou moeten zijn. Je hebt je weten te onderscheiden van andere mensen binnen je organisatie en daardoor is iedereen doorgronden van de skills, kennis en kunde die jij in huis hebt.
2: Je bent zichtbaar
Mensen weten jou te vinden als ze een specifieke uitdaging hebben. Als ze iemand zoeken om een belangrijke presentatie te geven komen ze bij jou uit. Merk je dat collega’s je steeds meer opzoeken en steeds vaker van jouw kwaliteiten gebruik willen maken? Dan weet je dat je op de goede weg bent.
3: Je maakt impact
Je hebt het vertrouwen van de mensen om je heen. Als je wordt gevraagd om jouw kwaliteiten in te zetten, worden er geen vraagtekens gezet bij jouw expertise. Daardoor maak je meer impact binnen jouw organisatie.
Merk je vooruitgang op deze drie criteria? Dan ben je op de goede weg! Besef wel dat een personal brand nooit echt af is. Iedere dag kan je jouw personal brand iets aanscherpen of juist iets afbreken. Blijf dus altijd sleutelen om nóg meer progressie te boeken.
Wil je aan de slag met jouw personal brand?
Tijdens de incompany workshop personal branding ga je aan de slag met jouw eigen personal brand en dat van je collega’s. Je krijgt een helder beeld hoe je jouw personal brand kan inzetten. Je weet wat je moet doen om er profijt van te hebben. Meer impact binnen jouw organisatie. Dat willen jij en je collega’s toch ook?