Home | Millennials in je organisatie of team? Koester ze en benut ze
millennials binnen je bedrijf

Millennials in je organisatie of team? Koester ze en benut ze

Tags: Communicatie | Teambuilding en -ontwikkeling | ⏱ Leestijd: 5 minuten

Elke generatie brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Zowel in de omgang als op de werkvloer. De laatste jaren hebben we voornamelijk een toestroom van nieuwe medewerkers uit de millennial generatie de arbeidsmarkt zien betreden. En dat kan best even wennen zijn.

Verschillende generaties in een organisatie

De werkvloer is altijd al een omgeving geweest waar je met regelmaat meerdere generaties bij elkaar ziet. En dat brengt uitdagingen met zich mee, want iedere generatie doet en denkt anders. Vooral tussen de jongere generaties en de oudere medewerkers kunnen daardoor miscommunicaties, frustraties of zelfs conflicten ontstaan. Omdat ze elkaars ideeën, manier van werken en tijdsindelingen soms niet helemaal begrijpen.

Wil je daar als organisatie iets aan doen? Dan zal je al die verschillende generaties moeten leren begrijpen. Maar ook als team moet én als individu moet je werken aan meer begrip en een beter contact tussen de verschillende generaties.

Wat drijft een millennial

In dit artikel gaan we dieper in op de millennials. Een generatie die op het moment van schrijven tussen de 25 en 40 jaar oud is. Een specifieke generatie, die zich onder andere kenmerkt door bijvoorbeeld de handigheid die ze hebben met technologie. Daarnaast worden ze gezien als idealistisch en verkiezen ze flexibiliteit regelmatig boven zekerheid.

Om erachter te komen hoe je optimaal kan samenwerken met een millennial moet je weten wat ze drijft, hoe ze zijn, wat ze belangrijk vinden en waarom het goed is om ze in het team te hebben. Daarom maken we in dit artikel een rondje langs al deze zaken.

Hoe zijn millennials

Millennials zijn vaak ambitieuzer, misschien zelfs ongeduldiger, dan oudere generaties. Ontwikkelingen kunnen bijna niet snel genoeg gaan. Krijgen ze uit hun werk niet genoeg voldoening? Dan zullen ze relatief snel op zoek gaan naar andere uitdagingen, ook al is dat bij een andere werkgever.

Dat klinkt misschien negatief, maar er zijn ook duidelijke voordelen. Zo zijn ze gemiddeld beter opgeleid zijn dan de generatie voor hen, weten ze goed wat ze willen en kunnen ze goed omgaan met culture verschillen. Daardoor passen ze zich gemakkelijk aan binnen organisaties.

Millennials managen binnen je organisatie

Wat vinden millennials belangrijk

Millennials staan erom bekend dat ze altijd meer willen. In tegenstelling tot wat je dan zou verwachten gaat het daarbij niet direct om hoge salarissen. Om een millennial aan je organisatie te binden moet je weten waarmee je ze tevreden kunt houden. Maar wat vinden ze dan precies belangrijk?

Innovatie en moderne technologie

Een millennial is opgegroeid in een tijd waarin alle technologieën een grote innovatievlucht hebben genomen. De mobiel, het internet en de computer zijn in deze tijd snel doorontwikkeld. De millenial ziet dat als ‘normaal’ en zoekt daarom steeds naar nieuwe mogelijkheden en innovatie. In een organisatie vinden ze innovatie dan ook erg belangrijk. Stilstand is achteruitgang, zul je vaak van deze medewerkers horen.

Onafhankelijkheid

Het liefst is een millennial 100% zelf verantwoordelijk voor zijn of haar werk. Geen managers meer die vertellen wat er moet gebeuren. Nee, een millennial wil verantwoordelijkheid, autonomie en vertrouwen krijgen. Het vertrouwen dat ze in staat zijn om zelfstandig goede beslissingen te nemen. Daarnaast willen ze gerespecteerd en gewaardeerd worden voor de competenties waarover ze beschikken.

Durf je als organisatie millennials op een relatief losse manier aan te sturen? Dan vergroot je de kans dat ze zich senang voelen binnen het bedrijf.

Groeimogelijkheden

Naast vrijheid vinden millenials het belangrijk om door te kunnen groeien. Ze hebben vaak behoefte aan een duidelijk pad waarmee ze kunnen doorgroeien binnen de organisatie. Zowel op professioneel vlak als op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.

Continu willen leren en ontwikkelen zit nou eenmaal ingebakken bij deze medewerkers. Een werkgever die dit stimuleert heeft voor hen de voorkeur. Bied je daarnaast nog voldoende carrièremogelijkheden? Dan heb je aan een millennial een fantastische werknemer die zomaar eens jaren kan blijven plakken.

Sociale netwerken

Een hechte samenwerking met collega’s en werken aan je eigen sociale netwerk. Dat staat bij veel millennials hoog op het wensenlijstje als ze op zoek gaan naar een baan. Kansen benutten, medewerkers samenbrengen en contacten leggen die je later nog eens nodig kunt hebben. Dat is waar ze goed in zijn. En vaardigheden die ze graag gebruiken om tot grote prestaties te komen.

Tijd zelf indelen

Hanteert jouw organisatie nog de standaard 9 tot 5-functies? Daar hebben millennials niet veel mee. Ze werken het liefst waar en wanneer ze willen. En vergis je niet: ze willen echt graag hard werken en presteren, maar bij voorkeur wel op basis van hun zelf ingedeelde tijden. Dat werkt ook veel beter voor ze. Als je ze opdraagt om van 9 tot 5 op kantoor te zitten zullen veel millennials daar vroeg of laat moeite mee krijgen.

Millennials zijn, meer dan de generaties voor hun, uitstekend in staat om veel taken langs elkaar heen laten te lopen. Dat komt onder andere omdat ze bovengemiddeld handig zijn met moderne technologieën. Ze managen hun agenda makkelijker en kunnen op die manier meer balletjes in de lucht houden. Het feit dat ze het liefst hun eigen agenda bepalen hoeft dus absoluut geen negatieve impact te hebben op hun output.

Snelle promoties en beloningen

Zit er binnen een aantal jaar geen promotie in? Dan is de kans aanwezig dat de millennial op zoek gaat naar een nieuwe baan bij een andere organisatie.

Maar ook voor kleine prestaties willen ze erkenning krijgen. Dat wil niet zeggen dat dat direct in geld uitgedrukt moet worden. Een andere taak, meer verantwoordelijkheid of simpelweg erkenning is voor een millennial ook een belangrijke blijk van waardering.

Antwoord op het waarom

Waarom doet een organisatie iets? Welk idee zit er achter? Is er een duidelijke missie en visie, waar iedere werknemer zich achter schaart? Millennials staan bekend als bovengemiddeld idealistisch. Ze dragen graag bij aan een betere wereld en verwachten dat ook van de werkgever. Ze zoeken een plek waar ze betekenisvol werk kunnen doen, dat niet alleen waardevol is voor henzelf maar ook voor de wereld.

Waarom is het goed om millennials in je team te hebben?

Zo, je hebt hopelijk een hoop geleerd over deze generatie. En zoals je kon lezen brengt een millennial uitdagingen met zich mee, maar vooral ook een hoop bijzondere kwaliteiten. Dat brengt ons bij de belangrijke vraag: waarom is het zo goed om voldoende millennials in een team te hebben?

Een millennial zal altijd net iets verder kijken en zit vaak vol nieuwe ideeën om te innoveren. Voelen ze zich betrokken bij de organisatie? Dan zullen ze zich als geen ander inzetten. Millennials zijn in potentie erg harde werkers.

Ook hun idealistische insteek is prettig. Omdat ze een focus hebben op het ‘waarom’ kunnen ze zich bijvoorbeeld goed inleven in klanten. Millennials die met klanten te maken hebben zullen niet snel genoegen nemen met ‘zo doen we het al jaren’. Ze denken mee en komen met optimalisaties om processen beter te maken en op die manier interne en externe klanten blijer te maken.

En zoals geschreven: het werk van een millennial moet betekenisvol zijn. Blijkbaar hebben ze daarvoor jullie organisatie uitgekozen. Ze willen dus graag bij je werken mits ze mogen bijdragen aan het grote geheel. Betrek medewerkers écht bij de organisatie en ze zullen zich voor honderd procent inzetten.

Samenwerking stimuleren

Heeft jullie organisatie teams die worstelen met het verschil tussen generaties? Bekijk dan onze workshop Verbind generaties op kantoor eens. Spelen er vooral uitdagingen met millennials? Dan kan onze workshop Omgaan met millennials helpen.

Deze workshops helpen om teams samen te brengen. Met meer begrip voor elkaar zul je zien dat de samenwerking veel soepeler zal verlopen. Wil je hierover sparren? Neem gerust contact met ons op.

Categorieën

Onze laatste artikelen

We schrijven regelmatig artikelen over workshops, opleiden en werk.

Mindfulness op kantoor toepassen: vijf tips

Mindfulness op kantoor toepassen: vijf tips

Gun jij je medewerkers en jezelf minder werkstress en meer rust en positiviteit? Pas dan mindfulness op kantoor toe. Iedereen kan het, het kost weinig tijd en het levert een hoop op: meer werkplezier, energie en productiviteit op de werkvloer. Maar hoe...

8,6 waardering

Onze klanten waarderen ons
met een gemiddelde van 8,6.

150+ klanten

We hielpen de afgelopen jaren
150+ klanten door heel NL.

#1 trainers

Onze trainers zijn stuk voor stuk
experts binnen hun vakgebied.

Actief leren

Wij passen ‘actief leren’ toe voor
een optimaal leerrendement.

We mochten onze workshops al bij meer dan 150 klanten organiseren! 😍
Zij beoordelen ons met een gemiddelde van 8.6. Daar zijn we trots op!

Dineke Philipse

Verenigingsmanager, CLC-Vecta

Job Education helpt ons vaak met workshops die we onze leden aanbieden. Daarbij is het prettig dat ze fijn communiceren, een breed aanbod hebben en eerlijk geprijsd zijn. 

Rian van Nuland

Medewerker HRM, Lavans

Job Education verzorgt al ruim 2 jaar workshops voor ons hele bedrijf. Ze hebben een divers aanbod en de communicatie is snel en duidelijk. Zowel voor als na de workshop.

Michelle Oosthuyzen

Eigenaar, Stadsfruit

Wij hebben bij deze organiatie een workshop Effectief complimenteren gedaan. Onze collega’s waren erg tevreden over de workshop en de trainer. Tot de volgende keer!

Nancy Stevens

Teammanager, IvVW

Wij boeken regelmatig bij Job Education. Ze bewijzen zich altijd weer als een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, goed contact en ze denken altijd met je mee.

Maurits Schuijf

Founder, Shakes on Wheels

Op de events die we voor klanten organiseren zetten we Job Education regelmatig in. Zij verzorgen dan een workshop en wij de catering. Onze klanten zijn altijd erg enthousiast!

Robin van ‘t Ruim

Manager, de Balie

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Job Education beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Peter Houtman

Coördinator

Heb je advies nodig?

Ben je geïnteresseerd in het volgen van een van onze workshops?
Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.

  We zijn per mail bereikbaar op welkom@jobeducation.nl.
→  We zijn telefonisch bereikbaar op 030 – 227 2404.