Kernkwadranten is een model waarmee je sterke en zwakke punten in kaart kan brengen. Het is een veelgebruikte, populaire theorie bij veel organisaties. De kracht zit hem vooral in de eenvoud. Je krijgt dankzij kernkwadranten razendsnel inzicht in kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen.

Zo krijg je een duidelijker beeld van jezelf, maar ook van de mensen om je heen. Die inzichten kan je weer gebruiken in de communicatie en samenwerking. Opeens wordt het je duidelijk waarom de ene collega positief regeert op jouw manier van communiceren, terwijl een ander er niet op lijkt aan te slaan. Het model is dus perfect in te zetten voor teams die hun samenwerking naar een hoger niveau willen tillen.

In een eerder artikel schreven we waarom ieder team kernkwadranten zou moeten toepassen. Toen gingen we dieper in op wat een kernkwadrant is en wat je ermee kunt. Nu gaan we verder kijken naar welke kernkwaliteiten er zijn en hoe je daarmee het kernkwadranten compleet kan maken. En om je helemaal op weg te helpen delen we direct een groot aantal kwadranten met je!

Gratis whitepaper.. voordat je verder gaat

Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!

Welke kernkwadranten zijn er

Kernkwadranten kun je voor alle kwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen opstellen. Zo kun je een kernkwadrant op basis van de kwaliteit 'behulpzaam' maken, maar ook een voor 'daadkracht', 'creativiteit' enzovoort. Achter iedere kwaliteit zitten automatisch valkuilen, allergieën en uitdagingen. Die kunnen in verschillende mate naar voren komen zodra iemand teveel van zijn kernkwaliteit laat zien.

Om een voorbeeld te geven zoomen we dieper in op de kernkwaliteit 'daadkrachtig'. In de basis is dat een kwaliteit, maar wat gebeurd er als iemand doorslaat in zijn daadkracht? Waarschijnlijk wordt die persoon dan nogal drammerig. Dat is zijn of haar 'valkuil'. Deze persoon zou er goed aan doen om geduldiger te zijn. Dit is zijn of haar 'uitdaging'. Ten slotte is 'traag zijn' of 'stroperigheid' waarschijnlijk de allergie van deze persoon. Hij of zij vindt dat vervelend aan andere mensen.

Zijn of haar kernkwadrant ziet er dan als volgt uit:

Kwaliteiten

Valkuil

Allergie

Uitdaging

DaadkrachtigDrammenTraag / StroperigGeduld

Kernkwaliteiten en kernkwadranten voorbeelden

Om het makkelijker te maken hebben we een aantal voorbeelden van kernkwaliteiten met de daarbij behorende kwadranten.

Kwaliteiten

Valkuil

Allergie

Uitdaging

AccuraatVoorzichtigImpulsiefSpontaniteit
Ad remBijdehandPassiviteitKalm
AnticiperenAlles voor willen zijnApathischLuchtig
AmbitieusTe hoog gegrepenGemakzuchtOnbezorgdheid
BeheerstTerughoudendGedrevenOpgewekt
BehulpzaamInnemendZakelijkRealistisch
BetrouwbaarOnveranderlijkDubieusDiplomatie
BetrokkenBemoeienOnverschilligheidLoslaten
ConsequentKoppigMeegaandFlexibiliteit
CreatiefChaotischBeheerstDiscipline
DaadkrachtigPittigRustigGeduld
DisciplineDwingendBeheerstTact
DoortastendOnverzettelijkAd remRealistisch
DoorzettenVerbetenheidKrachteloosZorgzaamheid
EerlijkBraafOnfatsoenlijkVerdraagzaamheid
EmpathischOvergevoeligZakelijkObjectief
EnthousiastTemperamentvolGereserveerdRust
FlexibelMeegaandStarConsequent
GedrevenUitbundigIngetogenInspirerend
GeduldigPassiefBevlogenEnthousiast
HumorOprechtheidFeitelijkZakelijk
ImprovisatieOnduidelijkheidProcesmatigAfbakening
InlevingsvermogenSentimenteelAfstandelijkheidNuchterheid
InspirerendFanatiekBescheidenheidGepastheid
KritischOordelendBehoedzaamheidWeloverwogen
LeergierigBetweterOnverschilligheidSamenwerken
OprechtAmicaalGereserveerdBeheerst
OptimistischArgeloosheidAfwijzendRealistisch
NuchterZakelijkImpulsiefSpontaan
PositiefNaïviteitPassiefOverdenken
RealistischVlakOngeremdUitbundig
RechtvaardigRechtdoorzeeOnredelijkEigenzinnig
SociaalToeschietelijkHardheidKrachtig
SpontaanOnbeschroomdPraktischFeitelijk
ToegankelijkBeïnvloedbaarHoogmoedZelfvertrouwen
ToegewijdAanhankelijkVeranderlijkAssertiviteit
VerantwoordelijkVeeleisendImpulsiefSchikken
VerbindendVerplichtendAfstandelijkheidFlexibiliteit
WilskrachtStelligPassiviteitLoslaten
ZachtaardigToegefelijkArrogantGrenzen stellen
ZakelijkTe feitelijkEmpathischInleven
ZorgvuldigBekrompenRuimdenkendOnbevangen
ZorgzaamBeschermendDominantNuchterheid
 

Stappenplan om een kernkwadrant te maken

Wil je een kernkwadrant voor jezelf maken om te ontdekken waar je kwaliteit, valkuil, allergie en uitdaging ligt?  Met de volgende 4 stappen lukt dat.

Stap 1: Je kernkwaliteiten bepalen

Begin met het opschrijven van een aantal kernkwaliteiten. Wat zijn kwaliteiten waar je trots op bent? Vind je het lastig om je eigen kwaliteiten te benoemen, dan kunnen de volgende vagen je helpen:

  • Waar krijg ik vaak complimenten over?
  • Wat doe ik op de automatische piloot?
  • Waarin probeer ik anderen te sturen of te coachen?

Stap 2: Je valkuilen achterhalen

De schaduwkant van je kwaliteit is je valkuil. Je valkuil kan onder andere naar boven komen als je gestrest bent, onder druk staat en als je het gevoel hebt dat je moet presteren. Het is een natuurlijke gevolg, die ontstaat als jij te veel van jouw kernkwaliteit laat zien. Om erachter te komen wat jouw valkuil is kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Hoe reageer ik als ik gestrest ben of onder druk sta?
  • Welke ‘te’ krijg ik van anderen te horen (te druk, te chaotisch, te passief)?
  • Wanneer merk ik dat ik een grens overga bij anderen en bij mezelf?

Stap 3: Ontdekken welke uitdaging je hebt

Voor mensen die niet in hun valkuil terecht willen komen is het belangrijk om je uitdaging te ontwikkelen. Dit zijn de ontwikkelpunten die je hebt. Als je doorschiet in je kwaliteit en je dus in je valkuil komt, wat kan je dan helpen om weer terug te komen in je kwaliteit? Zo ontdek je welke uitdaging je hebt:

  • Welke kwaliteiten zou ik graag willen hebben?
  • Als ik terugkijk op lastige situaties, wat had ik dan graag anders gedaan?
  • Wat hoor ik van anderen als ik mij gedraag zoals in mijn valkuil? (Doe eens rustig, denk goed na voordat je wat zegt, etc.)

Stap 4: Welk gedrag lokt allergie uit

Vaak erger jij je aan tegenovergesteld gedrag van jouw kernkwaliteit. Dit kun je zien als jouw allergie. Maar let op: jouw allergie is vaak een ander zijn kwaliteit. Misschien erger jij je er pas aan als de ander hierin doorschiet (en dus in zijn valkuil terecht komt). Om daarachter te komen kun je kernkwadranten van verschillende personen met elkaar vergelijken. Maar eerst: stel jezelf de vragen om te achterhalen wat je allergie is:

  • Aan wat voor gedrag erger ik mij of kan ik boos worden?
  • Waarvan vinden anderen dat ik mij er niet zo over op moet winden?

Waarom zou je aan de slag gaan met kernkwadranten?

Kernkwadranten geeft je niet alleen inzicht in jezelf, maar ook in elkaar. Het zorgt ervoor dat jullie achterhalen op welke fronten jullie overeenkomen en op welke fronten jullie botsen. Zo weet je ineens veel meer van de collega's om je heen. Je kan elkaars kernkwaliteiten dan gaan benutten, elkaar aanspreken op valkuilen, helpen met uitdagingen en het gesprek aangaan over allergieën. Dit brengt de samenwerking naar een veel hoger niveau.

Je zal zien dat je meer onderlinge verbinding krijgt. Daardoor komt er meer wederzijds respect, meer begrip en meer coulance. Zo ga je als team niet alleen beter presteren, maar ook nog eens beter met elkaar om.

Zoek je een zakelijke workshop voor je medewerkers?

Hulp of advies nodig?

Heb je interesse in deze zakelijke workshop en wil je graag even sparren over jullie situatie en specifieke leerdoelen? We helpen je met plezier verder!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons gewoon even op 030 - 227 2404

Bekijk onze whitepapers

Wil je het beste uit je medewerkers halen? Onze gratis whitepapers helpen je.

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.0

Job Education verzorgt al ruim 2 jaar workshops voor ons hele bedrijf. Ze hebben een divers aanbod en de communicatie is snel en duidelijk. Zowel voor als na de workshop.

Job Education helpt ons vaak met workshops die we onze leden aanbieden. Daarbij is het prettig dat ze fijn communiceren, een breed aanbod hebben en eerlijk geprijsd zijn.

Wij hebben bij deze organiatie een workshop Effectief complimenteren gedaan. Onze collega’s waren erg tevreden over de workshop en de trainer. Tot de volgende keer!

Wij boeken regelmatig bij Job Education. Ze bewijzen zich altijd weer als een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, goed contact en ze denken altijd met je mee.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Job Education beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Op de events die we voor klanten organiseren zetten we Job Education regelmatig in. Zij verzorgen dan een workshop en wij de catering. Onze klanten zijn altijd erg enthousiast!