Home | Waarom ieder team kernkwadranten zou moeten toepassen

Waarom ieder team kernkwadranten zou moeten toepassen

Tags: Communicatie | Teambuilding en -ontwikkeling | ⏱ Leestijd: 5 minuten

Een kernkwadrant is een model om je sterke en zwakke punten in kaart te brengen. De zogenoemde kernkwaliteiten, maar ook jouw valkuilen, uitdagingen en allergieën. Dit model wordt al binnen talloze organisaties in Nederland gebruikt. Maar waarom is de kernkwadranten theorie zo krachtig?

Om dit te begrijpen is het belangrijk om eerst wat dieper in te gaan op dit model. Want waar bestaat zo’n kernkwadrant uit? Wat geeft het weer?

Wat is het verschil tussen kwaliteiten en vaardigheden?

Kwaliteiten heb je en vaardigheden kun je krijgen. Een kwaliteit zegt iets over wie je bent. Iemand kan assertief, accuraat, of belangstellend zijn. Terwijl andere personen weer empathisch of daadkrachtig zijn. Bij iedereen passen andere begrippen.

Het zijn dus persoonskenmerken. Al vanaf kleins af aan is dit in meer of mindere mate aanwezig. Je hebt het ter beschikking en kan het inzetten in jouw werk. Het kan natuurlijk altijd zijn dat jij je kwaliteiten niet optimaal benut. Omdat je niet durft of niet weet hoe je het moet doen. Het goede nieuws is: je kunt het wel ontwikkelen!

En wat zijn vaardigheden dan?

Vaardigheden zijn eigenschappen waarin jij jezelf hebt ontwikkeld. Bijvoorbeeld bepaalde vaardigheden die je nodig hebt om jouw rol in de organisatie goed uit te kunnen voeren.

Vaardigheden zijn vaak gekoppeld aan functies of rollen in de organisatie. Denk aan verkopen, programmeren of administratie. Daarnaast heb je nog allerlei verschillende soorten sociale vaardigheden, communicatieve vaardigheden en persoonlijke gewoonten. Denk aan de manier waar op je samenwerkt, waarop je kan presenteren, et cetera.

Kwaliteiten en vaardigheden staan niet los van elkaar. Heb je bijvoorbeeld van nature de kwaliteit van een sterk analytisch vermogen en nauwkeurigheid? Dan kun je de vaardigheid van het rapporteren waarschijnlijk snel eigen maken.

Hoe werkt een kernkwadrant?

Om kwaliteiten te kunnen ontwikkelen en benutten is het belangrijk dat je inzichtelijk hebt wat jouw kernkwaliteiten zijn. Een van de modellen die je helpt om jouw kwaliteiten te ontdekken is een kernkwadrant. Een kernkwadrant bestaat uit vier onderdelen: kernkwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie.

Met een kernkwadrant krijg je snel inzicht in de kwaliteiten van jezelf en van je teamgenoten. Zo leer je direct op welke plek collega’s het best tot hun recht komen. Maar ook waarom de communicatie met die ene collega soepel verloopt en met de ander ontzettend stroef.

Kernkwaliteit

Een kernkwaliteit geeft weer wat jou typeert. Het zijn persoonlijke karaktereigenschappen. Je kunt het ook omschrijven als jouw sterke punten. Waar ben je nou echt goed in? Iedereen is uniek. Dat betekent dat je in een team weinig personen tegenkomt met exact dezelfde set aan kernkwaliteiten.

In bovenstaand voorbeeld beschikt deze persoon over de kwaliteit dat hij of zij bescheiden is.

Valkuil

Tegenover een kernkwaliteit staat altijd een schaduwkant. Als je te veel ‘doorschiet’ in je kernkwaliteit, dan wordt het een zwakte of valkuil. Je laat dan teveel van het goede van die specifieke kwaliteit zien. Een valkuil kan sterk naar voren komen als er stress in het spel is. Word je onder druk gezet, dan is een natuurlijke reactie om door te schieten in de valkuil.

In het voorbeeld hierboven heeft de persoon als kwaliteit ‘bescheiden’. Maar als hij doorschiet in zijn bescheidenheid, dan verandert dat in het feit hij onzichtbaar wordt. Hij is zó bescheiden dat hij niet meer opvalt.

Uitdaging

Wat jouw valkuil is hangt volledig samen met je uitdaging. Wil je niet in je valkuil terechtkomen, dan is het belangrijk om je uitdaging te ontwikkelen. Zo is de persoon in het voorbeeld dus bescheiden, maar soms schiet hij door waardoor hij onzichtbaar wordt. De uitdaging voor deze persoon is daarom om zich meer te profileren.

Erger jij je aan een ander? Wellicht zit deze persoon dan in zijn valkuil. Je kan nu dus kijken welke kernkwaliteit daarachter zit. Zo ontwikkel je al veel meer wederzijds begrip.

Allergie

Jouw allergie is vaak het tegenovergestelde van jouw kernkwaliteit. Ben jij bescheiden? Dan erger je je wellicht aan mensen die arrogant zijn. Maar let op: ook achter dat arrogante gedrag van een ander zit een kernkwaliteit. Het arrogante gedrag komt wellicht alleen aan de oppervlakte omdat iemand te veel van zijn kernkwaliteit laat zien. Hij of zij is wellicht heel goed in profileren.

Zie je de kernkwaliteit achter het irritante gedrag nu? Fijn, want als je dit inzichtelijk hebt kan je elkaar beter helpen. Zo worden jullie complementair aan elkaar en kunnen jullie samen meer bereiken.

Wat zijn de gevolgen in de praktijk?

Oké, jullie hebben je kernkwadranten inzichtelijk gemaakt en ze met elkaar besproken. Wat nu? Wat ga je hiervan merken in de praktijk?

Bedrijfskundige Daniel Ofman is de bedenker van het kernkwadrant. Het wordt ingezet met verschillende doelen in organisaties. Denk bijvoorbeeld aan ontwikkelingstrajecten, coaching, conflictbemiddeling, persoonlijke ontwikkeling en teambuilding. En op al deze vlakken biedt kernkwadranten een aantal significante voordelen. Wij delen de belangrijkste met je:

🥇 Voordeel 1: Meer inzicht in elkaar zorgt voor begrip, waardering en coulance
Allereerst wordt samenwerken simpelweg veel leuker. Frictie binnen een team wordt regelmatig veroorzaakt door onderling onbegrip. Door simpelweg te weinig van elkaar te weten ontstaat miscommunicatie, wantrouwen en frustratie. Dat is geen fundament om een geweldige samenwerking op te bouwen.

Kernkwadranten biedt inzicht in elkaar. Je leert waar de ander goed in is en waar hij hulp bij nodig heeft. Daardoor ontstaat meer begrip voor elkaar. Dat resulteert op zijn beurt weer in meer wederzijdse waardering en coulance. Je zal merken dat collega’s meer bereid zijn om elkaar te helpen. Dat maakt de samenwerking vele malen prettiger.

🥈 Voordeel 2: Meer inzicht in jezelf zorgt voor persoonlijke groei
Daarnaast zorgt kernkwadranten voor inzicht in jezelf. Het is eigenlijk een analyse van het gedrag dat je vertoont. En omdat veel mensen zich niet bewust zijn van de oorzaken van hun gedrag is dit een geweldige manier om dat te doorgronden.

Door dit inzicht in jezelf te vergaren kan je ook dingen veranderen. Je kan aan jezelf gaan werken. Zo kan je jouw kernkwaliteiten verder ontwikkelen en benutten, terwijl je ook kan werken aan de uitdagingen die daarbij horen. Kernkwadranten geven dus een duidelijke groeirichting, zodat je concrete stappen kan zetten naar een betere versie van jezelf.

🥉 Voordeel 3: Teams kunnen effectiever samenwerken
Kernkwadranten draaien in de basis om kernkwaliteiten. En in veel teams zie je dat men niet op de hoogte is van elkaars sterke punten. En dat is zonde, want het zorgt ervoor dat veel talent onbenut blijft.

Kernkwadranten biedt je inzicht in alle aanwezige kwaliteiten binnen een team. Dat stelt medewerkers in staat om elkaars kwaliteiten te benutten. Je zal daardoor merken dat teams effectiever kunnen samenwerken en betere prestaties leveren.

Benieuwd wat kernkwadranten voor positieve invloed hebben op jouw team?

Let goed op: een kernkwadrant is typisch een model waarmee je de plank mis kan slaan als je niet weet hoe de theorie precies werkt. De essentie gaat dan verloren. We raden het dan ook aan om aan de slag te gaan met een coach.

Willen jij en je collega’s de samenwerking in het team optimaliseren? Na het volgen van de incompany workshop kernkwadranten hebben jij en je collega’s meer begrip voor elkaar. Je begrijpt elkaars persoonlijkheid en communicatiestijl. Onze gespecialiseerde trainer zorgt ervoor dat de workshop ook echt aansluit bij de sfeer en cultuur van de organisatie. Je merkt de verandering direct!

Categorieën

Onze laatste artikelen

We schrijven regelmatig artikelen over workshops, opleiden en werk.

Mindfulness op kantoor toepassen: vijf tips

Mindfulness op kantoor toepassen: vijf tips

Gun jij je medewerkers en jezelf minder werkstress en meer rust en positiviteit? Pas dan mindfulness op kantoor toe. Iedereen kan het, het kost weinig tijd en het levert een hoop op: meer werkplezier, energie en productiviteit op de werkvloer. Maar hoe...

8,6 waardering

Onze klanten waarderen ons
met een gemiddelde van 8,6.

150+ klanten

We hielpen de afgelopen jaren
150+ klanten door heel NL.

#1 trainers

Onze trainers zijn stuk voor stuk
experts binnen hun vakgebied.

Actief leren

Wij passen ‘actief leren’ toe voor
een optimaal leerrendement.

We mochten onze workshops al bij meer dan 150 klanten organiseren! 😍
Zij beoordelen ons met een gemiddelde van 8.6. Daar zijn we trots op!

Dineke Philipse

Verenigingsmanager, CLC-Vecta

Job Education helpt ons vaak met workshops die we onze leden aanbieden. Daarbij is het prettig dat ze fijn communiceren, een breed aanbod hebben en eerlijk geprijsd zijn. 

Rian van Nuland

Medewerker HRM, Lavans

Job Education verzorgt al ruim 2 jaar workshops voor ons hele bedrijf. Ze hebben een divers aanbod en de communicatie is snel en duidelijk. Zowel voor als na de workshop.

Michelle Oosthuyzen

Eigenaar, Stadsfruit

Wij hebben bij deze organiatie een workshop Effectief complimenteren gedaan. Onze collega’s waren erg tevreden over de workshop en de trainer. Tot de volgende keer!

Nancy Stevens

Teammanager, IvVW

Wij boeken regelmatig bij Job Education. Ze bewijzen zich altijd weer als een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, goed contact en ze denken altijd met je mee.

Maurits Schuijf

Founder, Shakes on Wheels

Op de events die we voor klanten organiseren zetten we Job Education regelmatig in. Zij verzorgen dan een workshop en wij de catering. Onze klanten zijn altijd erg enthousiast!

Robin van ‘t Ruim

Manager, de Balie

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Job Education beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Peter Houtman

Coördinator

Heb je advies nodig?

Ben je geïnteresseerd in het volgen van een van onze workshops?
Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.

  We zijn per mail bereikbaar op welkom@jobeducation.nl.
→  We zijn telefonisch bereikbaar op 030 – 227 2404.