Zakelijke workshop Omgaan met verbale weerstand

Hoe ga je om met weerstand in gesprekken? Of het nu gaat om kritische klanten, directe collega’s of uitdagende situaties, verbale weerstand kan je uit balans brengen. En de praktijk is: vroeg of laat krijgt iedereen er een keer mee te maken. Maar hoe blijf je kalm en professioneel terwijl je de controle behoudt en de situatie naar een constructieve oplossing leidt? In deze workshop leer je technieken en vaardigheden om met vertrouwen om te gaan met verbale weerstand, zodat je effectiever en met meer rust kunt reageren.

Incompany workshop over verbale weerstand: Ga effectiever om met verbale weerstand zodat je invloed en rendement uit lastige gesprekken groter wordt

Verbale weerstand hoeft geen obstakel te zijn; het is juist een kans om te begrijpen wat er écht speelt bij de ander, en om verbetering te realiseren. In deze workshop over omgaan met verbale weerstand ontdek je hoe je weerstand kunt herkennen, de juiste technieken toepast en gesprekken in goede banen leidt. Je leert hoe je emoties onder controle houdt, constructieve vragen stelt en een professionele toon hanteert. Het resultaat? Meer zelfvertrouwen, betere communicatie en meer resultaat in je weerstandsgesprekken. Dat komt je prestaties en plezier ten goede.

Wil jij leren hoe je effectief omgaat met verbale weerstand? Deze workshop biedt jou en je collega’s praktische tools om sterker te staan in deze gesprekken. In onderstaande tabbladen vind je alle details over de sessie.

Is deze workshop interessant voor jullie?

Vraag meteen een vrijblijvende offerte aan. Hij zit binnen 24 uur in je inbox!

Alle details

Wil je meer weten over deze zakelijke workshop? In onderstaande tabbladen ontdek je alle details. En heb je daarna nog vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Hieronder geven we een indicatie van de workshop. De definitieve inhoud wordt afgestemd op jullie behoeften.

  • Reflectie op het huidige niveau van omgaan met verbale weerstand onder de deelnemers.
  • De nodige theorie over omgaan met verbale weerstand. Wat houdt dit precies in en welke factoren spelen een rol?
  • Verschillende soorten verbale weerstand en de oorzaken daarvan, én hoe je je eigen communicatie daarop kan afstemmen.
  • Verschillende technieken om professioneel te blijven in uitdagende gesprekken en weerstand te draaien naar constructieve situaties.
  • De kracht van empathisch luisteren, slimme vragen stellen en effectieve communicatie, om betere werkrelaties op te bouwen.
  • Communicatievaardigheden die je zelfvertrouwen en impact vergroten in lastige gesprekken.
  • Concrete handvatten, waardevolle tips en handige technieken op het gebied van omgaan met verbale weerstand.
  • Definiëren van de next step en het delen van de laatste inzichten.

Naast deze onderwerpen hebben onze workshops een paar vaste blokken, zoals een gezamenlijke opening, veel (praktijk)oefeningen, een Q&A en een plenaire afsluiting. Tussendoor zijn er voldoende pauzes.

We gaan in deze workshop toewerken naar de volgende resultaten. Deze kunnen wijzigen op basis van o.a. de duur en jullie leerbehoefte.

  • Je hebt alle nodige kennis van de theorie over omgaan met verbale weerstand en welke factoren van belang zijn.
  • Je ervaart meer rust, comfort en zelfvertrouwen tijdens gesprekken waarin weerstand om de hoek komt kijken.
  • Je leert weerstandsgesprekken om te buigen naar positieve en constructieve interacties, waardoor je effectiever communiceert.
  • Je vergroot je impact en invloed in uitdagende gesprekken, wat leidt tot betere werkprestaties en meer werkplezier.
  • Je hebt alle vaardigheden en kennis opgedaan om omgaan met verbale weerstand zelf toe te kunnen passen in je eigen werk.
  • Je hebt een next step om na de workshop verder mee te gaan.

Voordat de workshop wordt uitgevoerd inventariseren we jullie specifieke leerbehoefte. Afhankelijk van jullie situatie stemmen we de inhoud en resultaten in samenspraak af.

Hebben jullie andere behoeftes of een afwijkende groep deelnemers? We bespreken de mogelijkheden graag.

Duur Investering Groepsgrootte
1 uur €695,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
2 uur €795,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
4 uur €1.095,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
7 uur €1.995,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
2 x 4 uur €2.295,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
7 + 4 uur €3.195,00 ex. btw Max. 15 (meer in overleg)
2 x 7 uur €3.895,00 ex btw Max. 15 (meer in overleg)

Proces voor de workshop
Het is essentieel dat de workshop zo goed mogelijk aansluit bij jullie situatie en werkpraktijk. Daarom doorlopen we de volgende stappen:

  1. Na jullie aanvraag plannen we een videocall in om kennis te maken en de aanvraag te bespreken. Daarna sturen we je een offerte.
  2. Na jullie akkoord sturen we ons online inventarisatieformulier toe. Daarin onderzoeken we de laatste details over jullie situatie.
  3. Op basis van alle input stemmen we de workshop af op jullie situatie. We sturen je daarna een concept programma.
  4. Is het programma akkoord? Dan voeren we de workshop uit. Onze trainer is ruim op tijd aanwezig om op te bouwen.

We faciliteren onze workshops met meer dan 30 gespecialiseerde trainers, ieder met zijn of haar eigen expertise. Voordat de workshop wordt uitgevoerd maak je uitgebreid kennis met de trainer die jullie sessie verzorgt. Zo weten we zeker dat er een klik is, en dat de trainer echt álles weet van jullie situatie en leerbehoefte.

Wil je alle trainers zien? Bekijk dan dan onze Over ons pagina.

Onze Actief Leren-methode

In de workshop werken we met onze Actief Leren-methode©. Dit betekent dat deelnemers de benodigde theorie krijgen, maar vooral actief en praktisch bezig gaan. Zo ontstaan razendsnel inzichten en vaardigheden die deelnemers zelf kunnen toepassen in hun (werk)praktijk. Meer weten?

Workshop in het kort

Duur Vanaf 1 uur tot 2 x 7 uur
Vanaf €695,00 excl. btw
Groep Max. 15 (meer in overleg)
Waar Incompany, heel NL en BE
Voertaal Nederlands of Engels

Binnen 24 uur in je mailbox! Heb je andere wensen? We passen de workshop aan op jouw behoeftes.

9.0

Zo werken we tijdens deze zakelijke workshop

Onze Actief Leren-methode

We trainen met de door ons ontwikkelde Actief Leren-methode. De deelnemers zijn dus vooral veel actief aan de slag tijdens de workshop.

Een ervaren (en leuke) trainer

We hebben meer dan 30 ervaren en gespecialiseerde trainers. Jullie workshop wordt begeleid door een van deze experts.

Afsluiten met een Next Step

De deelnemers sluiten deze workshop af met het bepalen van een Next Step. Daarmee kunnen ze na de sessie zelfstandig weer verder.

Afgestemd op jullie leerbehoefte

We stemmen het programma af op jullie eigen specifieke leerbehoefte, werkcontext en casuïstiek. Dat zorgt voor meer diepgang.

Duidelijk, concrete resultaten

We werken toe naar heldere inzichten en vaardigheden die deelnemers zelfstandig moeten kunnen toepassen. Geen abstracte, open eindes dus.

Ruimte voor luchtigheid en plezier

Tijdens de workshop is er ook volop ruimte voor ontspanning, humor en plezier. Zo is de sessie niet alleen leerzaam, maar ook nog eens leuk.

Hulp of advies nodig?

Heb je interesse in deze zakelijke workshop en wil je graag even sparren over jullie situatie en specifieke leerdoelen? We helpen je met plezier verder!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons gewoon even op 030 - 227 2404

Veelgestelde vragen over deze workshop

Andere klanten hadden deze vragen. Misschien helpt het jou ook.

Zeker weten. Sterker nog: dit is juist cruciaal voor het succes van een workshop. We stemmen elk programma af op de context en praktijk van jullie organisatie. Zo sluit het perfect aan op wat jullie echt nodig hebben.

Geen enkel probleem! Ook bij grotere of juist kleinere groepen vinden we altijd wel een slimme oplossing. Denk aan het aanpassen van werkvormen of het inzetten van een extra trainer. In overleg komen we er samen altijd uit.

Ja hoor, dat is geen probleem. We geven wekelijks trainingen aan teams waarbij Engels de voertaal is – zo’n 20% van al onze workshops. Uiteraard zorgen we ook voor dat alle materialen netjes in het Engels beschikbaar zijn.

Sinds de coronapandemie vindt ongeveer 10% van onze trainingen online plaats, meestal via MS Teams. Voor sommige klanten komt dat erg handig uit, bijvoorbeeld als de workshop wordt gevolgd door werknemers op verschillende locaties. Onze accountmanagers denken graag met je mee over de mogelijkheden.

In veel gevallen kan dat, inderdaad. In zo’n 75% van onze workshops zorgt een trainingsacteur voor extra waarde. Doordat deelnemers kunnen oefenen met situaties uit hun eigen werk, wordt de training een stuk ‘echter’ en daardoor leerzamer. Vooral bij trainingen waarin communicatie een rol speelt, is dat een groot pluspunt. We vertellen je in een gesprek graag wat er allemaal mogelijk is.

Het enige wat jullie hoeven te regelen is een prettige ruimte met een scherm (en HDMI-kabel), een flip-over en natuurlijk voldoende stoelen. Wij zijn standaard een half uurtje van tevoren op locatie om alles rustig klaar te zetten.

Al het trainingsmateriaal nemen wij mee: van notitieboekjes en pennen tot hand-outs en andere benodigdheden. Daar hoef je dus helemaal niet naar om te kijken!

Ja en nee. We geven onze workshops standaard incompany, dus we hebben geen eigen trainingslocatie. Maar we kunnen natuurlijk wel met je meedenken over een geschikte oplossing. We helpen klanten regelmatig bij het vinden van een passende externe locatie. Hebben jullie daar hulp bij nodig? Laat het ons weten – we vertellen je graag wat er kan.

We krijgen dit soort vragen regelmatig, en gelukkig is er eigenlijk altijd wel een passende oplossing te vinden. We denken graag met je mee over wat er mogelijk is.

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.0

Job Education verzorgt al ruim 2 jaar workshops voor ons hele bedrijf. Ze hebben een divers aanbod en de communicatie is snel en duidelijk. Zowel voor als na de workshop.

Job Education helpt ons vaak met workshops die we onze leden aanbieden. Daarbij is het prettig dat ze fijn communiceren, een breed aanbod hebben en eerlijk geprijsd zijn.

Wij hebben bij deze organiatie een workshop Effectief complimenteren gedaan. Onze collega’s waren erg tevreden over de workshop en de trainer. Tot de volgende keer!

Wij boeken regelmatig bij Job Education. Ze bewijzen zich altijd weer als een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, goed contact en ze denken altijd met je mee.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Job Education beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Op de events die we voor klanten organiseren zetten we Job Education regelmatig in. Zij verzorgen dan een workshop en wij de catering. Onze klanten zijn altijd erg enthousiast!

Waarom iedere organisatie zou moeten kiezen voor een incompany workshop over omgaan met verbale weerstand

Iedere organisatie krijgt vroeg of laat te maken met verbale weerstand. Denk aan boze klanten, cynische collega’s of defensieve reacties in verandertrajecten. Als medewerkers hier niet goed op zijn voorbereid, ontstaan snel frustratie, escalatie of vermijdingsgedrag. De incompany workshop Omgaan met verbale weerstand biedt praktische tools om kalm, doeltreffend en professioneel te reageren in lastige gesprekken.

Wat is verbale weerstand?

Verbale weerstand uit zich in tegenspraak, ontkenning, sarcasme of onwil. Het is vaak een uiting van onderliggende zorgen, onzekerheid of onbegrip. In deze workshop leren deelnemers weerstand herkennen als signaal, en hoe ze de-escalerend kunnen communiceren zonder de regie te verliezen.

Voordelen van de workshop Omgaan met verbale weerstand

Een incompany training sluit direct aan bij de dagelijkse praktijk van jouw team. De belangrijkste voordelen zijn:

  • Sneller herkennen van spanningsopbouw in gesprekken
  • Gebruik van effectieve luister- en vraagtechnieken
  • Omgaan met emoties zonder zelf reactief te worden
  • De-escaleren met behoud van verbinding en grenzen
  • Meer zelfvertrouwen in lastige klant- of teamgesprekken

Incompany: praktijkgericht, herkenbaar en interactief

Doordat de workshop op locatie plaatsvindt, werken deelnemers met realistische casussen en situaties uit de eigen organisatie. Rollenspellen en reflectie zorgen voor inzicht én directe gedragsverandering. De training is geschikt voor zowel klantgerichte functies als interne teams en leidinggevenden.

Investeer in veerkrachtige communicatie

Met de workshop Omgaan met verbale weerstand geef je je medewerkers de vaardigheden om met rust en respect invloed uit te oefenen — zelfs in gespannen situaties. Een krachtige stap naar een weerbare, communicatief sterke organisatiecultuur.