Home | Kernkwadranten en kernkwaliteiten lijst: 40+ voorbeelden

Kernkwadranten en kernkwaliteiten lijst: 40+ voorbeelden

Tags: Communicatie | Teambuilding en -ontwikkeling | ⏱ Leestijd: 4 minuten

Kernkwadranten is een model waarmee je sterke en zwakke punten in kaart kan brengen. Het is een veelgebruikte, populaire theorie bij veel organisaties. De kracht zit hem vooral in de eenvoud. Je krijgt dankzij kernkwadranten razendsnel inzicht in kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen.

Zo krijg je een duidelijker beeld van jezelf, maar ook van de mensen om je heen. Die inzichten kan je weer gebruiken in de communicatie en samenwerking. Opeens wordt het je duidelijk waarom de ene collega positief regeert op jouw manier van communiceren, terwijl een ander er niet op lijkt aan te slaan. Het model is dus perfect in te zetten voor teams die hun samenwerking naar een hoger niveau willen tillen.

In een eerder artikel schreven we waarom ieder team kernkwadranten zou moeten toepassen. Toen gingen we dieper in op wat een kernkwadrant is en wat je ermee kunt. Nu gaan we verder kijken naar welke kernkwaliteiten er zijn en hoe je daarmee het kernkwadranten compleet kan maken. En om je helemaal op weg te helpen delen we direct een groot aantal kwadranten met je!

Welke kernkwadranten zijn er

Kernkwadranten kun je voor alle kwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen opstellen. Zo kun je een kernkwadrant op basis van de kwaliteit ‘behulpzaam’ maken, maar ook een voor ‘daadkracht’, ‘creativiteit’ enzovoort. Achter iedere kwaliteit zitten automatisch valkuilen, allergieën en uitdagingen. Die kunnen in verschillende mate naar voren komen zodra iemand teveel van zijn kernkwaliteit laat zien.

Om een voorbeeld te geven zoomen we dieper in op de kernkwaliteit ‘daadkrachtig’. In de basis is dat een kwaliteit, maar wat gebeurd er als iemand doorslaat in zijn daadkracht? Waarschijnlijk wordt die persoon dan nogal drammerig. Dat is zijn of haar ‘valkuil’. Deze persoon zou er goed aan doen om geduldiger te zijn. Dit is zijn of haar ‘uitdaging’. Ten slotte is ’traag zijn’ of ‘stroperigheid’ waarschijnlijk de allergie van deze persoon. Hij of zij vindt dat vervelend aan andere mensen.

Zijn of haar kernkwadrant ziet er dan als volgt uit:

Kwaliteiten

Valkuil

Allergie

Uitdaging

Daadkrachtig Drammen Traag / Stroperig Geduld

Kernkwaliteiten en kernkwadranten voorbeelden

Om het makkelijker te maken hebben we een aantal voorbeelden van kernkwaliteiten met de daarbij behorende kwadranten.

Kwaliteiten

Valkuil

Allergie

Uitdaging

Accuraat Voorzichtig Impulsief Spontaniteit
Ad rem Bijdehand Passiviteit Kalm
Anticiperen Alles voor willen zijn Apathisch Luchtig
Ambitieus Te hoog gegrepen Gemakzucht Onbezorgdheid
Beheerst Terughoudend Gedreven Opgewekt
Behulpzaam Innemend Zakelijk Realistisch
Betrouwbaar Onveranderlijk Dubieus Diplomatie
Betrokken Bemoeien Onverschilligheid Loslaten
Consequent Koppig Meegaand Flexibiliteit
Creatief Chaotisch Beheerst Discipline
Daadkrachtig Pittig Rustig Geduld
Discipline Dwingend Beheerst Tact
Doortastend Onverzettelijk Ad rem Realistisch
Doorzetten Verbetenheid Krachteloos Zorgzaamheid
Eerlijk Braaf Onfatsoenlijk Verdraagzaamheid
Empathisch Overgevoelig Zakelijk Objectief
Enthousiast Temperamentvol Gereserveerd Rust
Flexibel Meegaand Star Consequent
Gedreven Uitbundig Ingetogen Inspirerend
Geduldig Passief Bevlogen Enthousiast
Humor Oprechtheid Feitelijk Zakelijk
Improvisatie Onduidelijkheid Procesmatig Afbakening
Inlevingsvermogen Sentimenteel Afstandelijkheid Nuchterheid
Inspirerend Fanatiek Bescheidenheid Gepastheid
Kritisch Oordelend Behoedzaamheid Weloverwogen
Leergierig Betweter Onverschilligheid Samenwerken
Oprecht Amicaal Gereserveerd Beheerst
Optimistisch Argeloosheid Afwijzend Realistisch
Nuchter Zakelijk Impulsief Spontaan
Positief Naïviteit Passief Overdenken
Realistisch Vlak Ongeremd Uitbundig
Rechtvaardig Rechtdoorzee Onredelijk Eigenzinnig
Sociaal Toeschietelijk Hardheid Krachtig
Spontaan Onbeschroomd Praktisch Feitelijk
Toegankelijk Beïnvloedbaar Hoogmoed Zelfvertrouwen
Toegewijd Aanhankelijk Veranderlijk Assertiviteit
Verantwoordelijk Veeleisend Impulsief Schikken
Verbindend Verplichtend Afstandelijkheid Flexibiliteit
Wilskracht Stellig Passiviteit Loslaten
Zachtaardig Toegefelijk Arrogant Grenzen stellen
Zakelijk Te feitelijk Empathisch Inleven
Zorgvuldig Bekrompen Ruimdenkend Onbevangen
Zorgzaam Beschermend Dominant Nuchterheid

 

Stappenplan om een kernkwadrant te maken

Wil je een kernkwadrant voor jezelf maken om te ontdekken waar je kwaliteit, valkuil, allergie en uitdaging ligt?  Met de volgende 4 stappen lukt dat.

Stap 1: Je kernkwaliteiten bepalen

Begin met het opschrijven van een aantal kernkwaliteiten. Wat zijn kwaliteiten waar je trots op bent? Vind je het lastig om je eigen kwaliteiten te benoemen, dan kunnen de volgende vagen je helpen:

  • Waar krijg ik vaak complimenten over?
  • Wat doe ik op de automatische piloot?
  • Waarin probeer ik anderen te sturen of te coachen?

Stap 2: Je valkuilen achterhalen

De schaduwkant van je kwaliteit is je valkuil. Je valkuil kan onder andere naar boven komen als je gestrest bent, onder druk staat en als je het gevoel hebt dat je moet presteren. Het is een natuurlijke gevolg, die ontstaat als jij te veel van jouw kernkwaliteit laat zien. Om erachter te komen wat jouw valkuil is kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Hoe reageer ik als ik gestrest ben of onder druk sta?
  • Welke ‘te’ krijg ik van anderen te horen (te druk, te chaotisch, te passief)?
  • Wanneer merk ik dat ik een grens overga bij anderen en bij mezelf?

Stap 3: Ontdekken welke uitdaging je hebt

Voor mensen die niet in hun valkuil terecht willen komen is het belangrijk om je uitdaging te ontwikkelen. Dit zijn de ontwikkelpunten die je hebt. Als je doorschiet in je kwaliteit en je dus in je valkuil komt, wat kan je dan helpen om weer terug te komen in je kwaliteit? Zo ontdek je welke uitdaging je hebt:

  • Welke kwaliteiten zou ik graag willen hebben?
  • Als ik terugkijk op lastige situaties, wat had ik dan graag anders gedaan?
  • Wat hoor ik van anderen als ik mij gedraag zoals in mijn valkuil? (Doe eens rustig, denk goed na voordat je wat zegt, etc.)

Stap 4: Welk gedrag lokt allergie uit

Vaak erger jij je aan tegenovergesteld gedrag van jouw kernkwaliteit. Dit kun je zien als jouw allergie. Maar let op: jouw allergie is vaak een ander zijn kwaliteit. Misschien erger jij je er pas aan als de ander hierin doorschiet (en dus in zijn valkuil terecht komt). Om daarachter te komen kun je kernkwadranten van verschillende personen met elkaar vergelijken. Maar eerst: stel jezelf de vragen om te achterhalen wat je allergie is:

  • Aan wat voor gedrag erger ik mij of kan ik boos worden?
  • Waarvan vinden anderen dat ik mij er niet zo over op moet winden?

Waarom zou je aan de slag gaan met kernkwadranten?

Kernkwadranten geeft je niet alleen inzicht in jezelf, maar ook in elkaar. Het zorgt ervoor dat jullie achterhalen op welke fronten jullie overeenkomen en op welke fronten jullie botsen. Zo weet je ineens veel meer van de collega’s om je heen. Je kan elkaars kernkwaliteiten dan gaan benutten, elkaar aanspreken op valkuilen, helpen met uitdagingen en het gesprek aangaan over allergieën. Dit brengt de samenwerking naar een veel hoger niveau.

Je zal zien dat je meer onderlinge verbinding krijgt. Daardoor komt er meer wederzijds respect, meer begrip en meer coulance. Zo ga je als team niet alleen beter presteren, maar ook nog eens beter met elkaar om.

Willen jullie aan de slag met kernkwadranten?

Het opstellen van kernkwadranten en samen met je collega’s in de materie duiken helpt om de samenwerking te optimaliseren. Volg daarom de incompany workshop kernkwadranten met onze gespecialiseerde trainer. Heb je nog vragen over kernkwadranten? Voel je vrij om contact met ons op te nemen. We helpen je graag.

Recente artikelen

Categorieën

Onze laatste artikelen

We schrijven regelmatig artikelen over workshops, opleiden en werk.

10 tips om effectief te vergaderen

10 tips om effectief te vergaderen

Nederlanders vergaderen gemiddeld een paar uur per week, oftewel honderden uren per jaar. Hoewel we dus vaak aan de (online) vergadertafel zitten, gaat het niet altijd van een leien dakje. Collega’s letten bijvoorbeeld niet op, iedereen praat door elkaar of...

Als organisatie een workshop ontwikkelen? Let dan hierop

Als organisatie een workshop ontwikkelen? Let dan hierop

Variatie en ontwikkeling zijn belangrijk op de werkvloer. Er zijn weinig medewerkers die blij worden van monotoon werk waar de kans om te leren klein is. Het organiseren van een workshop is een leuke methode om leven in de brouwerij te brengen én iets op te...

6 manieren om de klantbeleving te optimaliseren

6 manieren om de klantbeleving te optimaliseren

Wil jij de klantbeleving optimaliseren? Met een glimlach en een goed product ben je er nog niet. Het creëren van een prettige ervaring voor je klant vereist tijd en geduld. Maar daar krijg je een hoop voor terug. Tevreden klanten nemen immers jouw dienst of...

8,6 waardering

Onze klanten waarderen ons
met een gemiddelde van 8,6.

150+ klanten

We hielpen de afgelopen jaren
150+ klanten door heel NL.

#1 trainers

Onze trainers zijn stuk voor stuk
experts binnen hun vakgebied.

Actief leren

Wij passen ‘actief leren’ toe voor
een optimaal leerrendement.

We mochten onze workshops al bij meer dan 150 klanten organiseren! 😍
Zij beoordelen ons met een gemiddelde van 8.6. Daar zijn we trots op!

Dineke Philipse

Verenigingsmanager, CLC-Vecta

Job Education helpt ons vaak met workshops die we onze leden aanbieden. Daarbij is het prettig dat ze fijn communiceren, een breed aanbod hebben en eerlijk geprijsd zijn. 

Rian van Nuland

Medewerker HRM, Lavans

Job Education verzorgt al ruim 2 jaar workshops voor ons hele bedrijf. Ze hebben een divers aanbod en de communicatie is snel en duidelijk. Zowel voor als na de workshop.

Michelle Oosthuyzen

Eigenaar, Stadsfruit

Wij hebben bij deze organiatie een workshop Effectief complimenteren gedaan. Onze collega’s waren erg tevreden over de workshop en de trainer. Tot de volgende keer!

Nancy Stevens

Teammanager, IvVW

Wij boeken regelmatig bij Job Education. Ze bewijzen zich altijd weer als een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, goed contact en ze denken altijd met je mee.

Maurits Schuijf

Founder, Shakes on Wheels

Op de events die we voor klanten organiseren zetten we Job Education regelmatig in. Zij verzorgen dan een workshop en wij de catering. Onze klanten zijn altijd erg enthousiast!

Robin van ’t Ruim

Manager, de Balie

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Job Education beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Peter Houtman

Coördinator

Heb je advies nodig?

Ben je geïnteresseerd in het volgen van een van onze workshops?
Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.

  We zijn per mail bereikbaar op welkom@jobeducation.nl.
→  We zijn telefonisch bereikbaar op 030 – 227 2404.