
38 adviezen om het beste uit je medewerkers te halen
Op zoek naar handige manieren om het allerbeste uit je medewerkers te halen?
Algemeen
Er is iets aan de hand in werkend Nederland. De pensioensleeftijd is verhoogd, waardoor er langer wordt doorgewerkt. Tegelijkertijd betreden jongeren steeds eerder de arbeidsmarkt. En dit heeft gevolgen voor werkgevers. Want voor het eerst hebben werkgevers in zulke grote mate te maken met vier verschillende generaties binnen de organisatie.
Voor sommige organisaties is dit een strubbeling. Want hoe richt je je bedrijf nou zo in, zodat iedereen tevreden en gemotiveerd blijft. Andere organisaties lijken hier moeiteloos mee om te kunnen gaan. Hoe kan dat? Hoe kan je als werkgever de verschillende generaties samenbrengen? Zodat ze niet tegen elkaar, maar juist met elkaar gaan werken?
In dit artikel lichten we je de verschillende generaties toe, behandelen we de verschillen én zoomen we in op de overeenkomsten. Zodat jij handvatten krijgt om deze mix van generaties in harmonie te laten presteren.
Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!
Wil je een sterk team neerzetten? Dan zal je je moeten verdiepen in de verschillende generaties. Uiteindelijk wilt iedereen waardering krijgen, gezien worden en complimenten krijgen. Maar elke generatie wil dit op een andere manier. Maar laten we beginnen bij het begin, want welke generaties zijn er precies?
De babyboomers zijn opgegroeid in de naoorlogse wederopbouw. Door jongeren worden babyboomers nogal eens gezien als ouderwets en conservatief. Ze gaan volgens hen niet snel genoeg mee met de tijd en blijven liever vasthouden aan hoe zaken in het verleden waren geregeld.
Anderzijds hebben babyboomers een schat aan kennis en ervaring. Ze zijn voor veel organisaties onmisbaar, omdat ze alle kneepjes van het vak kennen.
Generatie X wordt ook wel eens gekscherend 'Generatie Nix' genoemd. Het is een 'tussengeneratie' die wat minder specifieke eigenschappen heeft. Wel is deze generatie sterk vertegenwoordigd op de arbeidsmarkt
De kracht van deze generatie zit in de combinatie van kennis en een frisse blik. Ze weten veel en hebben veel ervaring. Maar ze zien ook dat dingen beter kunnen. Deze frisse blik helpt om processen te verbeteren zodat de organisatie efficiënter en productiever wordt.
Generatie Y worden ook wel de Millenials genoemd. Generatie Y is opgegroeid met alle digitale mogelijkheden. Door andere generaties wordt deze lichting gezien als uitdagend. Ze zijn doorgaans meer op zichzelf gericht, verwachten veel verantwoordelijkheid en willen snel groeien. Ze hebben daardoor het stempel 'ongeduldig'.
De kracht van generatie Y zit in het feit dat zij echte aanjagers zijn van verandering. Ze kijken op een compleet andere manier naar werk. Daardoor veranderen organisaties in hoog tempo. Ze moeten wel, want millennials verwachten van hun werkgever dat zij goed zijn voor hun personeel, voor hun klanten en voor de wereld.
En tot slot de nieuwste generatie die langzaamaan de arbeidsmarkt op komt, Generatie Z. Er is nog geen hele duidelijke definitie van deze vrij nieuwe generatie. Ze worden ook wel de Zoomer genoemd. Het internet is hun eerste levensbehoefte. Ze zijn vaak vanaf jonge leeftijd al begonnen met het gebruiken van software, games, apps en andere technologie.
Kortom, we hebben momenteel te maken met vier totaal verschillende generaties. Generaties die er andere denkwijzen op na houden, verschillende levensbehoeften hebben en aan verschillende onderdelen in het leven waarde toekennen.
Het hebben van verschillende generaties binnen een team kan voor- en nadelen hebben. Wellicht heb je dat al eens gemerkt in de praktijk. De hamvraag is: hoe kan je verschillende generaties binnen een team goed benutten? We geven je vier tips waar je direct mee aan de slag kunt.
Kijk eerst eens naar jezelf. Van welke generatie ben jij? Hoe ervaar jij de verschillen tussen de generaties? Waar heb je moeite mee? Waar geniet je van? En wat vindt je belangrijk in de samenwerking? Door deze vragen te beantwoorden kom je tot de ontdekking dat ook jij specifieke eigenschappen hebt en dus een invloed hebt op de samenwerking. Dit besef helpt je om zelf bij te dragen aan het samenbrengen van de generaties. Immers: verandering begint vaak bij jezelf.
Verschillende generaties kunnen ontzettend veel van elkaar leren. Het is hierboven al even genoemd. Oudere generaties hebben vooral veel praktijkervaring, terwijl de jongeren vaak digitale wonderen zijn. Door generaties samen te laten werken kunnen ze van elkaar leren. De belangrijkste tip is om jongeren en ouderen juist aan elkaar te koppelen. Zo merken ze zelf dat ze elkaar kunnen aanvullen en elkaar beter kunnen maken.
Door generaties te leren kennen ontstaat er meer begrip voor elkaar. Laat medewerkers op een andere manier met elkaar in contact komen dan tijdens het werk. Door bijvoorbeeld een workshop of training te organiseren. Zo ontstaat er ruimte om elkaar ook te leren kennen en ook echt te begrijpen. Je zal zien dat de samenwerking tussen generaties daarna al een stuk soepeler verloopt.
Hebben jullie als team een fantastisch resultaat geboekt? Vier dit dan ook samen. Door stil te staan bij de teamprestaties smeed je een hechte band. Op zulke momenten lijken de verschillen tussen generaties even helemaal te verdwijnen. Iedereen vindt het leuk om prestaties te vieren en gewaardeerd te worden, ongeacht uit welke generatie je komt. Organisaties die hier voldoende ruimte voor maken zullen merken dat de kloof tussen generaties steeds kleiner wordt.
Zitten jullie met de handen in het haar omdat verschillende generaties binnen de organisaties niet optimaal samenwerken of zelfs lijken te botsen? Geen zorgen, want de generatiekloof tussen collega's verkleinen is makkelijker dan je denkt. In onze workshop Verbind generaties op kantoor gaan we hier uitgebreid mee aan de slag. We zorgen dat collega's meer inzicht krijgen in elkaars denken, doen en laten. Het resultaat: meer acceptatie, meer cohesie en hechtere onderlinge banden tussen werknemers uit verschillende generaties. Daarmee groeit het plezier, het teamgevoel én de teamprestaties.
Heb je interesse in deze zakelijke workshop en wil je graag even sparren over jullie situatie en specifieke leerdoelen? We helpen je met plezier verder!
Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.