Zonder tevreden klanten en zonder een hecht team zijn de meeste organisaties niet levensvatbaar. Gelukkig is ook het omgekeerde waar: wanneer jij een trouwe klantenkring hebt en een betrokken team, blaakt jouw bedrijf van levenslust. Maar hoe krijg jij dat als teamleider of manager voor elkaar? Onder andere door het maken van écht contact met je collega’s en je klanten.

Om als team plezierig samen te werken en goed te presteren, is het namelijk belangrijk om elkaar zowel op professioneel als op persoonlijk vlak te kennen. Dat kan door het maken van contact. Om een tevreden en loyale klantenkring op te bouwen en te behouden, is het essentieel om je doelgroep te begrijpen en vertrouwen te kweken. Je raadt het al, ook dat kan je realiseren door het maken van echt contact.

Hieronder noemen we twee keer vier tips voor het maken echt contact met klanten en collega’s. Ook delen we twee workshops met je, mochten jij en je teamleden actief aan de slag willen gaan met het maken van goed en oprecht contact.

Gratis whitepaper.. voordat je verder gaat

Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!

Vier tips voor echt contact met collega’s

Onderstaande vier tips helpen jou en je teamleden om elkaar beter te leren kennen en te begrijpen. Daardoor zal de samenwerking nog prettiger verlopen en dat zal de werksfeer en het werkplezier ten goede komen.

Tip 1: Pak dat lunchmoment

De lunch vormt een mooie gelegenheid om je collega wat beter te leren kennen. Maak samen een kleine wandeling, eet een hapje in het nieuwe lunchtentje of nuttig je meegenomen lunch samen in het park. Zonder de afleiding van het werk kun je echt contact met elkaar maken en de verbinding versterken.

Tip 2: (Video)bel tijdens thuiswerken

Af en toe thuiswerken raakt steeds meer ingeburgerd bij de meeste organisaties. Soms kan het contact met collega’s dan wat verwateren en dat is jammer. Probeer dus ook vanuit je eigen huis proactief contact te zoeken met je collega’s. Benader ze niet alleen via de chat, maar bel ze bijvoorbeeld op. Het hoeft dan zeker niet altijd over het werk te gaan. Het is juist belangrijk om ook te vragen hoe het gaat en om over koetjes en kalfjes te praten.

Tip 3: Vraag & luister

Contact maken met collega’s lukt alleen wanneer jij effectief luistert. Door goed te luisteren, begrijp je wat de ander écht wil overbrengen. Geef je collega dus de volledige aandacht, let op lichaamstaal, laat hem of haar uitpraten en vraag door wanneer je iets niet begrijpt of meer wilt weten. Je zult merken dat dit de verbinding met je collega versterkt.

Tip 4: Wees eerlijk & behulpzaam

Echt contact maken lukt alleen wanneer je eerlijk bent en persoonlijke aandacht geeft aan je collega. Geef dus constructieve feedback, deel oprechte complimenten uit en bied een helpende hand wanneer je ziet dat een collega vastloopt. Op die manier toon je aan dat jij je collega op waarde schat en serieus neemt en dat zorgt voor een sterke band.

Vier tips voor echt contact met klanten

Een positieve interactie met klanten zorgt ervoor dat de organisatie in een positief daglicht komt te staan. We geven vier tips om echt contact te maken met je klanten:

Tip 1: Luister goed

Om je klanten goed te kunnen helpen, moet je weten waar ze naar op zoek zijn. Luister daarom goed naar je klanten en vraag zo nodig door. Dit is niet alleen belangrijk om een beeld te krijgen van de vraag van de klant, maar toont ook aan dat jij aandacht hebt voor hem of haar.

Tip 2: Vertel wie je bent

Maak als organisatie ook duidelijk wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Klanten weten dan waar ze aan toe zijn en het schept vertrouwen. Als individueel teamlid is het ook niet onprofessioneel om af en toe wat persoonlijks te vertellen. Vaak smeedt dat juist een band met de klant.

Tip 3: Wees altijd oprecht & transparant

Laat gladde verkooppraatjes achterwege. De meeste klanten prikken daar doorheen en het zal lastig zijn om daarna nog echt contact te maken. Wees dus eerlijk over je producten en diensten en probeer je in de klant in te leven: op die manier kun jij een eerlijk advies geven. Ook al neemt de klant uiteindelijk het product of de dienst niet af, hij of zij zal sneller bij jou terugkomen met een andere vraag of vrienden en bekenden doorverwijzen.

Tip 4: Let op je lichaamstaal

Hartelijkheid en interesse breng je niet alleen over met woorden. Om echt contact te maken is het belangrijk om ook op je lichaamstaal te letten. Kijk de klant aan, zorg voor een open houding en laat je niet afleiden door collega’s, andere klanten of je telefoon. Zo geef je jouw klant de onverdeelde aandacht.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Dan kunnen onderstaande workshops interessant voor je zijn.

Twee workshops over het maken van echt contact met klanten en collega’s

De volgende twee workshops zijn geschikt om aan de slag te gaan met het maken van contact.

Ultieme klantbeleving

Ieder contactmoment van de klant met de organisatie draagt bij aan de klantbeleving. Tijdens de workshop Ultieme klantbeleving ontdekt je team hoe ze klanten een fijne beleving geven zodra ze in contact komen met jouw organisatie: digitaal, telefonisch of face to face. De teamleden leven zich in de klant in en komen zo tot optimalisaties op het gebied van klantbeleving. Iedereen verlaat de workshop met een concreet plan van aanpak om de klantervaring naar een hoger niveau te tillen.

Speeddate: connect met collega’s

Wanneer de teamleden elkaar ook persoonlijk leren kennen, zal de samenwerking verbeteren en het werkplezier toenemen. De workshop Speeddate: connect met collega’s zorgt op een speelse manier voor verbinding, verdieping en een hecht teamgevoel. De speeddate zit bijvoorbeeld vol opdrachten, weddenschappen en uitdagingen. Zo achterhaal je elkaars dromen, ambities en verhalen. Je zult zien dat je met nog meer plezier naar je werk gaat!

Ben jij geïnteresseerd in een van de bovenstaande workshops? Neem dan contact op met Job Education.

Boek een workshop bij Job Education

Job Education is de #1 aanbieder van zakelijke incompany workshops. Onze trainers komen bij je langs op kantoor met een interactieve workshop die op jouw leerwensen is afgestemd. Op die manier is de workshop relevant, praktisch en de ontwikkeling van je teamleden het grootst.

Wil jij een workshop boeken over het maken van echt contact met klanten en collega’s? Of wil je een van onze andere workshops volgen? Neem dan contact met ons op. Samen kijken we graag naar een leerzame workshop voor jouw team.

Zoek je een zakelijke workshop voor je medewerkers?

Hulp of advies nodig?

Heb je interesse in deze zakelijke workshop en wil je graag even sparren over jullie situatie en specifieke leerdoelen? We helpen je met plezier verder!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons gewoon even op 030 - 227 2404

Bekijk onze whitepapers

Wil je het beste uit je medewerkers halen? Onze gratis whitepapers helpen je.

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.0

Job Education verzorgt al ruim 2 jaar workshops voor ons hele bedrijf. Ze hebben een divers aanbod en de communicatie is snel en duidelijk. Zowel voor als na de workshop.

Job Education helpt ons vaak met workshops die we onze leden aanbieden. Daarbij is het prettig dat ze fijn communiceren, een breed aanbod hebben en eerlijk geprijsd zijn.

Wij hebben bij deze organiatie een workshop Effectief complimenteren gedaan. Onze collega’s waren erg tevreden over de workshop en de trainer. Tot de volgende keer!

Wij boeken regelmatig bij Job Education. Ze bewijzen zich altijd weer als een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, goed contact en ze denken altijd met je mee.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Job Education beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Op de events die we voor klanten organiseren zetten we Job Education regelmatig in. Zij verzorgen dan een workshop en wij de catering. Onze klanten zijn altijd erg enthousiast!