
38 adviezen om het beste uit je medewerkers te halen
Haal het meeste uit je medewerkers met deze gratis whitepaper.
Algemeen
Wil jij de klantbeleving optimaliseren? Met een glimlach en een goed product ben je er nog niet. Het creëren van een prettige ervaring voor je klant vereist tijd en geduld. Maar daar krijg je een hoop voor terug. Tevreden klanten nemen immers jouw dienst of product sneller af. Dat verhoogt de omzet en geeft jouw medewerkers voldoening. Bovendien komen de klanten doorgaans terug en dragen ze nieuwe klanten aan.
De vraag is nu: hoe kun je als organisatie en team de klantbeleving optimaliseren? Hieronder geven we zes praktische tips die je direct in de praktijk kunt brengen. Ook noemen we een interessante workshop, die bij kan dragen aan het verbeteren van de klantervaring.
Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!
De klantbeleving, ook wel customer experience genoemd, is het gevoel dat de klant over de organisatie heeft. Dat gevoel ontstaat niet zomaar. Het is onder andere gebaseerd op alle mogelijke contactmomenten met de organisatie. Elk moment, hoe klein ook, versterkt of verzwakt het beeld dat de klant heeft van jouw organisatie of afdeling.
Het doel is natuurlijk dat de klantbeleving over de gehele linie zo positief mogelijk is. Want dan besluit de klant jouw product of dienst af te nemen en beveelt hij of zij jou aan bij anderen. Wil jij direct aan de slag met het verbeteren van de klantbeleving? Hier zijn enkele tips die kunnen helpen bij het creëren van een optimale klantervaring.
Klanten moeten ervan uit kunnen gaan dat je nakomt wat je belooft. Geef daarom duidelijke beschrijvingen van je product of dienst, informeer je klanten eerlijk en vermijd te veel kleine lettertjes. Zorg ook dat leveringen op tijd zijn, de betaling veilig verloopt en je voor vragen bereikbaar bent. Klanten weten dan dat ze op je kunnen bouwen en dat schept vertrouwen.
Klanten houden er doorgaans niet van wanneer hen iets wordt opgedrongen. Luister simpelweg goed naar de behoeften en wensen van je klant. Dan kan je aanbieden wat ze echt zoeken. Natuurlijk kan je daarbij wel verschillende opties en alternatieven aandragen, maar houdt altijd de vraag van de klant voor ogen. Daarnaast is het belangrijk om goed naar feedback te luisteren en daar ook iets mee te doen. Zo optimaliseer je de klantbeleving en is de kans groter dat de klant converteert.
Steeds meer mensen vinden het belangrijk dat een organisatie zo duurzaam mogelijk werkt. Denk aan plasticvrije verpakkingen, digitale facturen of elektrisch rijden om pakketjes te bezorgen. De organisatie laat zo een positieve indruk achter en klanten kunnen met een schoon geweten een dienst of product afnemen. Dat verbetert de klantervaring.
Niemand houdt ervan wanneer zijn of haar gegevens op straat liggen. Zet privacy daarom hoog op de agenda en draag dit ook uit. Wees transparant over wat er met de gegevens gebeurt. Benadruk bijvoorbeeld dat ze niet voor reclamedoeleinden worden gebruikt en niet worden doorverkocht aan derden. Het draagt zeker bij aan een positieve klantbeleving wanneer mensen weten dat er zorgvuldig met de gegevens wordt omgegaan.
Een erg succesvolle manier om de klantbeleving te optimaliseren is het schenken van persoonlijke aandacht. Dat gaat verder dan een vriendelijke begroeting of het aanbieden van een kop koffie. Je moet je klant echt kennen om goed in te spelen op zijn of haar wensen. Je bereikt een hoop door goed door te vragen. Ook kun je op basis van klantgegevens in het systeem belangrijke informatie achterhalen, zoals verjaardagen. In een restaurant kan je dan bijvoorbeeld een drankje van het huis aanbieden. Het is doorgaans ook waardevol om het leren kennen van je klanten iets groter aan te pakken. Daar gaat tip 6 over.
Zoals we hierboven al noemden, is het optimaliseren van de klantbeleving niet iets dat je even tussendoor doet. Het vergt veel tijd, kennis en verdieping in je klantenkring. Om niet stuurloos rond te zwemmen, kan het prettig zijn een cursus of workshop te volgen over het verbeteren van de klantervaring. Een expert vertelt jou en je teamleden wat klantbeleving precies is, jullie nemen gezamenlijk jullie situatie onder de loep en maken een plan van aanpak. Wil je serieus met de klantervaring aan de slag? Dan is de workshop Ultieme klantbeleving een aanrader.
Heb je interesse in deze zakelijke workshop en wil je graag even sparren over jullie situatie en specifieke leerdoelen? We helpen je met plezier verder!
Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.