Home | Hoe word je zichtbaarder in je werk? Let op deze situaties

Hoe word je zichtbaarder in je werk? Let op deze situaties

Tags: Persoonlijke ontwikkeling | Professionele competenties | ⏱ Leestijd: 4 minuten

Je hebt ruime ervaring in je werk en genoeg expertise om je functie uitstekend uit te kunnen voeren. Maar toch merk je dat collega’s liever naar iemand anders gaan voor advies. In vergaderingen merk je dat je ook een bijrol speelt. En je leidinggevende, die toch echt wel ziet hoe hard je werkt, geeft uitdagende opdrachten aan een ander.

Aan je werkethos ligt het niet. Je werkt hard. Je weet veel. Maar toch wordt je steeds over het hoofd gezien. Alsof je onzichtbaar bent. Waar kan dat aan liggen?

Herken je punten in deze situatieschets? Dan wordt het tijd om met jezelf aan de slag te gaan. Je zal moeten werken aan je zichtbaarheid om meer op de voorgrond te kunnen treden en meer impact te maken.

Welke rol neem jij aan tijdens je werk?

Wil je meer interessante opdrachten of misschien zelfs een andere functie? Of wil je een mooie beoordeling krijgen die echt recht doet aan je prestaties? Dan is het belangrijk dat je jezelf durft te laten zien op de werkvloer.

Elke dag dienen er zich momenten aan waarin jij het verschil kunt maken. Denk eens aan de volgende situaties en stel jezelf de vraag hoe zichtbaar jij bent als ze zich voordoen:

  • Tijdens vergaderingen en overleggen
  • Als de prestaties van je eigen werk worden besproken
  • Als er initiatief moet worden genomen
  • Elke dag in je houding en uitstraling

Wat kun je doen om meer zichtbaar te zijn?

We helpen je graag op weg. We nemen de bovenstaande situaties eens door en beschrijven wat jij kan doen om zichtbaar te zijn en impact te maken.

De situatie: een vergadering of overleg

Denk er even over na: hoe kom jij normaal gesproken een overleg of vergadering binnen? Ga je direct zitten en ben je stil?

De manier waarop je een overleg binnenstapt bepaalt al voor een groot deel of jij de aandacht krijgt die je verdient. Heb je wat belangrijks te vertellen, volg dan eens de volgende stappen:

Stap 1. Laat je energie spreken

Stap vol energie naar binnen. Begroet iedereen even en kijk ze aan. Maak contact en glimlach! Laat zien dat jij er bent.

Stap 2. Focus op je doel

Focus op datgeen wat jij te vertellen hebt. Denk niet te veel aan hoe je over komt, dan verlies je jezelf hierin. Concentreer je op dat wat jij wilt vertellen.

Stap 3. Participeer

Neem daadwerkelijk deel aan de vergadering. Stel vragen, deel jouw ervaringen en laat vooral zien dat jij expertise hebt! Laat zien dat jij kunt bijdragen aan het doel van de bijeenkomst.

De situatie: als jouw prestaties worden besproken

Sta je voor je prestaties? Hoe ga je om met eigen successen? Wees hierin vooral niet te bescheiden. Je mag best trots zijn op wat jij hebt bereikt. Laat de resultaten van je werk zien aan je leidinggevende en collega’s. Neem ze mee in de status van je werkzaamheden.

En heb je een belangrijk succes geboekt, vier dit dan samen met je collega’s! Ook als anderen hebben bijgedragen aan het behalen van de prestaties laat je het hun weten en zet je ze in het zonnetje.

De situatie: als er initiatief moet worden genomen

Sommige momenten schreeuwen om iemand die initiatief neemt. Situaties waarin jouw manager vraagt wie dat project wil oppakken, waarna het iets te lang stil blijft.

Leer jezelf aan om op die momenten de regie te pakken. Vind je het een tof project? Neem dan initiatief en pak de kans met beide handen aan. Want zo laat je niet alleen zien wat je kan, maar het krijg je ook meer zelfvertrouwen en een goed gevoel.

De situatie: je dagelijkse houding en gedrag

Dit is het makkelijkste punt om je in eerste instantie op te focussen. Omdat het verbeteren van je houding, gedrag en uitstraling in kleine stapjes kan. En je kan het volledig zelf doen. Nog een voordeel: je kan er mee oefenen zonder dat anderen direct doorhebben dat je hier mee bezig bent.

Het gaat erom dat jij je bewust wordt van je uitstraling: je zithouding, hoe je staat en spreekt. Ook je kledingkeuze helpt daarbij. Een zakelijk jasje geeft je al snel een zekerdere houding dan een shirtje. Laat je eens adviseren en vraag anderen in je privé omgeving wat zij van je houding of kledingkeuze vinden. Je zal merken dat je hierdoor aan zelfvertrouwen wint. En dat resulteert weer in een krachtige, pro-actieve houding op de momenten waarom het gaat.

Start vandaag nog met het maken van progressie

Kijk naar bovenstaande situaties en denk goed na waar jij je eerste verbeterstappen in kunt zetten. Pak het niet te rigoureus aan, maar begin met kleine stappen. Zo gaat de verandering geleidelijk en zal je makkelijker in je ‘nieuwe rol’ kruipen.

Voer veranderingen door, evalueer ze en bepaal welke impact ze hebben. Zo kan je op wekelijkse, of zelfs dagelijkse, basis verder schaven aan jouw zichtbaarheid.

Volg onze workshop Verjaag de Calimero in je

Willen jij en je collega’s je volledig onderdompelen in dit thema? Onze workshop Verjaag de Calimero in je gaat volledig over het vergroten van je zichtbaarheid en invloed.

Recente artikelen

Categorieën

Onze laatste artikelen

We schrijven regelmatig artikelen over workshops, opleiden en werk.

10 tips om effectief te vergaderen

10 tips om effectief te vergaderen

Nederlanders vergaderen gemiddeld een paar uur per week, oftewel honderden uren per jaar. Hoewel we dus vaak aan de (online) vergadertafel zitten, gaat het niet altijd van een leien dakje. Collega’s letten bijvoorbeeld niet op, iedereen praat door elkaar of...

Als organisatie een workshop ontwikkelen? Let dan hierop

Als organisatie een workshop ontwikkelen? Let dan hierop

Variatie en ontwikkeling zijn belangrijk op de werkvloer. Er zijn weinig medewerkers die blij worden van monotoon werk waar de kans om te leren klein is. Het organiseren van een workshop is een leuke methode om leven in de brouwerij te brengen én iets op te...

6 manieren om de klantbeleving te optimaliseren

6 manieren om de klantbeleving te optimaliseren

Wil jij de klantbeleving optimaliseren? Met een glimlach en een goed product ben je er nog niet. Het creëren van een prettige ervaring voor je klant vereist tijd en geduld. Maar daar krijg je een hoop voor terug. Tevreden klanten nemen immers jouw dienst of...

8,6 waardering

Onze klanten waarderen ons
met een gemiddelde van 8,6.

150+ klanten

We hielpen de afgelopen jaren
150+ klanten door heel NL.

#1 trainers

Onze trainers zijn stuk voor stuk
experts binnen hun vakgebied.

Actief leren

Wij passen ‘actief leren’ toe voor
een optimaal leerrendement.

We mochten onze workshops al bij meer dan 150 klanten organiseren! 😍
Zij beoordelen ons met een gemiddelde van 8.6. Daar zijn we trots op!

Dineke Philipse

Verenigingsmanager, CLC-Vecta

Job Education helpt ons vaak met workshops die we onze leden aanbieden. Daarbij is het prettig dat ze fijn communiceren, een breed aanbod hebben en eerlijk geprijsd zijn. 

Rian van Nuland

Medewerker HRM, Lavans

Job Education verzorgt al ruim 2 jaar workshops voor ons hele bedrijf. Ze hebben een divers aanbod en de communicatie is snel en duidelijk. Zowel voor als na de workshop.

Michelle Oosthuyzen

Eigenaar, Stadsfruit

Wij hebben bij deze organiatie een workshop Effectief complimenteren gedaan. Onze collega’s waren erg tevreden over de workshop en de trainer. Tot de volgende keer!

Nancy Stevens

Teammanager, IvVW

Wij boeken regelmatig bij Job Education. Ze bewijzen zich altijd weer als een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, goed contact en ze denken altijd met je mee.

Maurits Schuijf

Founder, Shakes on Wheels

Op de events die we voor klanten organiseren zetten we Job Education regelmatig in. Zij verzorgen dan een workshop en wij de catering. Onze klanten zijn altijd erg enthousiast!

Robin van ’t Ruim

Manager, de Balie

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Job Education beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Peter Houtman

Coördinator

Heb je advies nodig?

Ben je geïnteresseerd in het volgen van een van onze workshops?
Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.

  We zijn per mail bereikbaar op welkom@jobeducation.nl.
→  We zijn telefonisch bereikbaar op 030 – 227 2404.