Het lijkt misschien wat onbelangrijk, maar het dragen van de juiste kleding op de werkvloer kan een groot verschil maken. Want hoe oppervlakkig het ook lijkt, een eerste indruk wordt voor ongeveer 55% bepaald door je uiterlijk. Dat gaat dus om hoe verzorgd je er uit ziet en wat voor kleding je draagt. Je kan hier als werknemer je voordeel mee doen. Zeker als je de impact in je werk wil vergroten, serieuzer genomen wil worden of meer betrokken wilt worden in de organisatie.
Het effect van kleding op je werk
Het dragen van de juiiste kleding maakt in sommige gevallen dus het verschil. Het werkt namelijk twee kanten op. Je voelt jezelf beter en krachtiger, maar je maakt ook meer indruk op anderen. En het heeft nog meer positieve effecten. Het vergroot je zelfvertrouwen, de mate waarin je jezelf en anderen serieus neemt en vergroot jouw effectiviteit op de werkvloer.
Zelfvertrouwen
Als je weet dat je goed gekleed gaat, doet dat iets met je. Het geeft je zelfvertrouwen een boost en dat straal je uit. Je zou zelfs kunnen stellen dat je eigenschappen van je kledingstukken overneemt. Bedenk maar eens hoe jij je voelt in je joggingbroek. En vervolgens hoe jij je voelt als je uit gaat en je best hebt gedaan op je outfit. Je voelt je een stuk zekerder over jezelf, toch? Datzelfde geldt voor kleding op je werk. Hoe wíl jij je daar voelen? Het is waardevol om de kleding te passen die daarmee matcht.
Jezelf en de ander serieus nemen
Door aandacht te besteden aan je kleding laat je zien dat jij jezelf en je gesprekspartner serieus neemt. Heb je een belangrijke afspraak of meeting? Zorg dan dat je goed voor de dag komt. Zie je er goed uit en past je kleding bij de meeting? Dan heb je gelijk een goede eerste indruk te pakken én weet jouw gesprekspartner dat je moeite steekt in de afspraak met hem of haar.
Het vergroot jouw effectiviteit
Door mooie, krachtige kleding te dragen val je eerder op. Anderen worden zich dus sneller en meer bewust van jou. Het wordt hierdoor makkelijker om jouw effectiviteit op de werkvloer te vergroten. Mensen willen naar je luisteren, je boodschap wordt krachtiger en je krijgt meer gedaan.
Verschillende kleuren, verschillende boodschappen
Waarschijnlijk merk je zelf ook dat je verschillende dingen voelt of ervaart bij verschillende kleuren. Een kleur associëren we al snel met een persoonlijkheid, met een gevoel of met een ervaring. Wat doet een kleur dan precies? We geven je een paar voorbeelden:
Blauw
In een zakelijke omgeving is de kleur blauw bijvoorbeeld vrij gangbaar. Een blauwe kleur straalt betrouwbaarheid uit. Het is een behouden en klassieke kleur en daarmee is het in vrijwel iedere situatie een goede en veilige keuze. Perfect voor bijvoorbeeld een afspraak waarin je mensen voor het eerst ontmoet.
Rood
Rood is een minder gangbare kleur in de zakelijke wereld. Maar dat betekent niet dat rood geen voordelen met zich meebrengt. Als je rood draagt val je namelijk op en kom je krachtig over. Het wordt vaak geassocieerd met in het middelpunt willen staan, en soms zelfs met agressiviteit. Rode kleding kan daarom waardevol zijn als je moet debatteren of als er pittige onderhandelingen gepland staan.
Zwart
Zwart wordt ook nog steeds veel gekozen als kleur. Dat komt omdat deze kleur door velen wordt gezien als een veilige keuze, zeker op de werkvloer. Toch moet je met zwart oppassen dat je niet te afstandelijk overkomt. Ga je een gesprek in waarbij je vooral verbinding wil maken met je gesprekspartner? Dan is zwart niet de allerbeste keuze.
Dit zijn natuurlijk maar een paar kleuren waaruit je kan kiezen. Maar deze uitleg geeft je hopelijk wel het inzicht dat de kleur van je kleding wel degelijk invloed heeft op hoe jij gezien en ervaren wordt. Kleur is dus een belangrijke factor om rekening mee te houden als je jouw impact op de werkvloer wilt vergroten.
3 tips: ervaar direct het effect van de juiste kleding op de werkvloer
Wil je het effect van de juiste kleding merken? Zodat je zichtbaarder wordt, meer impact maakt en betere resultaten boekt? We hebben een aantal vragen voor je opgesteld die hierbij helpen. Beantwoord deze vragen om jezelf krachtig te kleden en het uiterste uit je werk te halen.
Vraag 1: Wat ga je doen vandaag?
Heb je een meeting? Heb je een afspraak met een klant? Ga je een belangrijke presentatie geven? Kortom: wat ga je precies doen vandaag? Zorg ervoor dat je kleding aansluit op je werkactiviteiten. Vraag je altijd af wat je die dag gaat doen en welke kleding jij passend zou vinden op zo’n moment. Probeer je daarnaar te kleden.
Vraag 2: Voel je je nog comfortabel?
Kies niet direct kleding die totaal buiten je comfort zone liggen. Kies liever iets dat bij jou past en waar je je comfortabel in voelt. Draag je nooit een pak? Doe dat dan ook niet als het niet prettig voelt. Het is juist de bedoeling dat jij je zelfverzekerd voelt. Als jij je ongemakkelijk voelt in wat je aan hebt merk je dat terug in jouw uitstraling. En dat is precies het tegenovergestelde van wat je graag wilt bereiken.
Vraag 3: Is je kleding overzichtelijk?
Spring niet gelijk uit de ban met allerlei wilde kledingstukken en accessoires. Houd het overzichtelijk en zorg voor een rustig kleurenpalet. Zoals we hiervoor al aangeven hebben verschillende kleuren verschillende boodschappen. Denk hieraan als je van plan bent om verschillende kleuren bij elkaar te dragen. Past de boodschap van het kleurenpalet bij elkaar? Of is het tegenstrijdig? Dan is het zaak om het overzichtelijker te maken. Als basis zou je kunnen zeggen dat drie kleuren het maximale aantal is.
Wat is jouw perfecte kledingstijl op werk?
Niet iedereen is een kunstenaar met kleur, kleding en accessoires. Maar wellicht voel je toch de behoefte om te werken aan jouw kledingstijl en kleurkeuze. Daar helpen we je graag mee!
Tijdens de workshop Kledingstijl en kleurkeuze leren we je alles over dit interessante onderwerp. Je ontvangt persoonlijke tips, concrete skills en handige handvatten om de nieuwe kennis zelfstandig toe te kunnen passen. Zo zorg je ervoor dat je voortaan altijd krachtig gekleed naar kantoor komt.