Home | Hierom is complimenteren op de werkvloer zo waardevol

Hierom is complimenteren op de werkvloer zo waardevol

Tags: Communicatie | Teambuilding en -ontwikkeling | ⏱ Leestijd: 5 minuten

“Ons bin zuunig.” Een typische karaktereigenschap waar sommigen van ons graag aan vasthouden. En helaas gaat dat ook op als het om het geven van complimenten gaat. Het gaat ons makkelijk af om anderen te bekritiseren, maar een compliment geven is toch een ander verhaal. En dat is zonde, want een effectief compliment op de werkvloer zorgt voor blije, gemotiveerde en beter presterende werknemers!

En naast het willen geven van een compliment kunnen we ook nog wel wat oefening gebruiken in de juiste techniek. Want hoe geef je een compliment waar je de ander ook echt blij mee maakt? Met alleen ‘wat zie je er leuk uit vandaag’ ben je er namelijk nog niet. In dit artikel nemen we je mee!

Wat doet een compliment met je?

Een goed compliment maakt je gelukkiger. Het krijgen van een compliment zorgt ervoor dat het beloningscentrum in je brein wordt geactiveerd. Je maakt dopamine aan in je hersenen, wat zorgt voor een tevreden en beloond gevoel. Dopamine speelt een grote rol in je humeur en motivatie. Het wordt gezien als het belangrijkste stofje dat ervoor zorgt dat je zenuwen goed met elkaar kunnen communiceren zodat je het geluksgevoel ervaart. Een tekort aan dopamine kan er zelfs voor zorgen dat je depressieve gevoelens ontwikkelt.

Het geven van een compliment aan een collega of werknemer zorgt er dus in feite voor dat ze het naar hun zin hebben. Dus ben je blij met je medewerkers? Laat het ze weten! De belangrijkste reden dat medewerkers stoppen met een baan, is namelijk gebrek aan erkenning en waardering.

Complimenteren.. zeker in deze tijd

In tijden waar stress, burn-out en overspannenheid op de loer liggen zijn complimenten belangrijker dan ooit. We willen ons gewaardeerd voelen en hebben meer dan ooit behoefte aan erkenning. Misschien maak jij met het juiste compliment net dat kleine verschil bij jouw medewerker of collega.

Dus, strooi maar rond met die complimenten? Dat ook weer niet. Het is de kunst om góéde complimenten te geven. Geef je continue complimenten, dan krijg je waarschijnlijk scheve gezichten. De ontvanger prikt door je heen als je complimenteert om het complimenteren. Doe het daarom eerlijk en oprecht. Het moet echt van toepassing zijn op de persoon aan wie je het compliment geeft. Anders werkt het alleen maar averechts.

Hoe doe je dat… een goed compliment geven?

Wil je een goed compliment geven? Dan zul je goed op je omgeving moeten letten. Wat gaat er goed? Hoe doen ze dat? En nog zo’n fijn, bijkomend positief effect: hoe meer jij let op punten waar je een compliment over kunt geven, hoe positiever je zelf ook op je dag terug zult kijken. Je focus ligt nou eenmaal op dingen die goed gaan. Die positieve insteek doet dus ook iets voor je eigen gemoedstoestand.

Durf je eindelijk de stap te zetten en ben je eraan toe om iemand te complimenteren? Geef die ander dan ook echt een compliment. We zijn snel geneigd om iets te zeggen in de trant van: ‘fijn dat je dit voor mij hebt opgepakt’ of ‘goed dat je het zo snel voor elkaar hebt gekregen’. Betrek juist de ander in je compliment en maak het niet te algemeen. Zorg ervoor dat het compliment specifiek voor die persoon is.

Ga voordat je een compliment geeft bij jezelf na: zou ik dit ook tegen iemand kunnen zeggen die ik zomaar tegenkom op straat? Is het antwoord positief, dan is je compliment niet specifiek genoeg voor de ontvanger.

Benadruk het positieve effect van iemands gedrag

Je kunt iemand bijvoorbeeld een compliment geven over bepaald gedrag dat hij of zij vertoont. Maar geef daarbij dan wel aan wat het positieve effect is van dit gedrag. Bijvoorbeeld: ‘Tijdens dit project heb je echt de kar getrokken. Daarom hebben we als team een geweldige prestatie kunnen leveren. Ik ben ervan onder de indruk!’ In dit compliment is de nadruk gelegd op de positieve consequenties van iemands gedrag.

Denk ook na over de timing van je compliment

Naast de juiste toon is het juiste moment voor het geven van een compliment ook belangrijk. Juist als er nog geen resultaat bereikt is kan het helpen om net dat duwtje in de juiste richting te geven. Laat juist ook op zulke momenten weten dat jij je medewerker of collega waardeert.

Welke impact heeft het geven van complimenten op anderen?

We dagen je uit om elke dag een compliment te geven aan een werknemer of collega. Schrijf eens een aantal complimenten uit zodat je zeker weet dat je het persoonlijke aspect niet vergeet. Kies bewust een moment waarop je een compliment geeft. Doe je dit persoonlijk, of tijdens een vergadering met het hele team? Denk hier bewust over na, want de timing is belangrijk! Ga vervolgens bij jezelf na wat je merkt op de werkvloer aan de hand van de volgende vragen:

✅  Merk je het aan de mensen om je heen als je een compliment geeft?
Hoe wordt er gereageerd? Zijn mensen verrast, worden ze verlegen, zijn ze blij? Een goed compliment kan effect hebben op de onderlinge dynamiek, maar ook op de manier waarop het werk wordt uitgevoerd. Misschien worden rapporten wel sneller afgemaakt, wordt er meer samengewerkt of vinden collega’s elkaar sneller om problemen op te lossen.

✅  Wat voor gevoel ervaar je zelf bij het geven van een compliment?
Met deze oefening in gedachten let je waarschijnlijk meer op de positieve dingen die gebeuren op een dag. Voordat je een compliment geeft ben je er eigenlijk al een tijdje mee bezig. Dit zorgt er voor jezelf voor dat jij je richt op de blije en fijne dingen van die dag.

✅  Hebben complimenten effect op de samenwerking binnen het team?
Uit onderzoek is gebleken dat niet alleen de persoon die je het compliment geeft productiever wordt en harder gaat werken, maar dat het effect heeft op het hele team. Van nature hebben mensen de behoefte om ergens bij te willen horen. Als één persoon in het team een compliment krijgt wil de rest hier graag mee samenwerken. De cohesie in het team stijgt hierdoor.

✅  Krijg je zelf meer waardering als leidinggevende?
Het geven van een compliment maakt je vriendelijk en toegankelijk. Als leidinggevende heb je soms meer afstand tot het team. De kans is groot dat medewerkers een drempel ervaren om naar je toe te komen met problemen of zaken waar ze tegenaan lopen. Een medewerker stelt zich kwetsbaar op en weet niet hoe je zult reageren. Geef je regelmatig complimenten, dan wordt de drempel lager.

Wil je meer weten over effectief complimenteren?

Een compliment haalt het beste in de ander naar boven, omdat het beste wordt benoemd. Wil jij het beste uit je team naar boven halen? In de workshop effectief complimenteren nemen we je mee in de geheimen van een goed compliment. Het is niet moeilijk, maar voor ons nuchtere Nederlanders wel even oefenen. Benieuwd of jij het onder de knie kunt krijgen?

Recente artikelen

Categorieën

Onze laatste artikelen

We schrijven regelmatig artikelen over workshops, opleiden en werk.

10 tips om effectief te vergaderen

10 tips om effectief te vergaderen

Nederlanders vergaderen gemiddeld een paar uur per week, oftewel honderden uren per jaar. Hoewel we dus vaak aan de (online) vergadertafel zitten, gaat het niet altijd van een leien dakje. Collega’s letten bijvoorbeeld niet op, iedereen praat door elkaar of...

Als organisatie een workshop ontwikkelen? Let dan hierop

Als organisatie een workshop ontwikkelen? Let dan hierop

Variatie en ontwikkeling zijn belangrijk op de werkvloer. Er zijn weinig medewerkers die blij worden van monotoon werk waar de kans om te leren klein is. Het organiseren van een workshop is een leuke methode om leven in de brouwerij te brengen én iets op te...

6 manieren om de klantbeleving te optimaliseren

6 manieren om de klantbeleving te optimaliseren

Wil jij de klantbeleving optimaliseren? Met een glimlach en een goed product ben je er nog niet. Het creëren van een prettige ervaring voor je klant vereist tijd en geduld. Maar daar krijg je een hoop voor terug. Tevreden klanten nemen immers jouw dienst of...

8,6 waardering

Onze klanten waarderen ons
met een gemiddelde van 8,6.

150+ klanten

We hielpen de afgelopen jaren
150+ klanten door heel NL.

#1 trainers

Onze trainers zijn stuk voor stuk
experts binnen hun vakgebied.

Actief leren

Wij passen ‘actief leren’ toe voor
een optimaal leerrendement.

We mochten onze workshops al bij meer dan 150 klanten organiseren! 😍
Zij beoordelen ons met een gemiddelde van 8.6. Daar zijn we trots op!

Dineke Philipse

Verenigingsmanager, CLC-Vecta

Job Education helpt ons vaak met workshops die we onze leden aanbieden. Daarbij is het prettig dat ze fijn communiceren, een breed aanbod hebben en eerlijk geprijsd zijn. 

Rian van Nuland

Medewerker HRM, Lavans

Job Education verzorgt al ruim 2 jaar workshops voor ons hele bedrijf. Ze hebben een divers aanbod en de communicatie is snel en duidelijk. Zowel voor als na de workshop.

Michelle Oosthuyzen

Eigenaar, Stadsfruit

Wij hebben bij deze organiatie een workshop Effectief complimenteren gedaan. Onze collega’s waren erg tevreden over de workshop en de trainer. Tot de volgende keer!

Nancy Stevens

Teammanager, IvVW

Wij boeken regelmatig bij Job Education. Ze bewijzen zich altijd weer als een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, goed contact en ze denken altijd met je mee.

Maurits Schuijf

Founder, Shakes on Wheels

Op de events die we voor klanten organiseren zetten we Job Education regelmatig in. Zij verzorgen dan een workshop en wij de catering. Onze klanten zijn altijd erg enthousiast!

Robin van ’t Ruim

Manager, de Balie

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Job Education beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Peter Houtman

Coördinator

Heb je advies nodig?

Ben je geïnteresseerd in het volgen van een van onze workshops?
Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.

  We zijn per mail bereikbaar op welkom@jobeducation.nl.
→  We zijn telefonisch bereikbaar op 030 – 227 2404.