Chat with us, powered by LiveChat
Home | Voorbeelden en voorbeeldvragen van Feedforward

Voorbeelden en voorbeeldvragen van Feedforward

Tags: Communicatie | Professionele competenties | ⏱ Leestijd: 2 minuten

Heb je ons artikel over Feedforward al gelezen? Hopelijk ben je dan doordrongen van de waarde van dit communicatie instrument. Zoals je in dat artikel kon lezen is feedforward in de basis regelvrij. Je hebt dus geen specifieke regels waar je je aan moet houden om de boodschap over te laten komen.

Maar er zijn wel richtlijnen waar je aan kan denken. Deze richtlijnen geven je sturing om jouw toekomstgerichte verwachtingssignaal duidelijk te maken aan de ontvanger. Het gaat om de volgende richtlijnen:

  • Benoem de feiten altijd vanuit jezelf;
  • Wees specifiek over het gedrag dat je verwacht;
  • Geef de gevolgen of effecten aan van het wel of niet laten zien van dit gedrag;
  • Geef feedforward op het juiste, rustige moment;
  • Let op non-verbale signalen;
  • Onthoud je van adviezen;
  • Geef ruimte voor een reactie.

Benieuwd naar feedforward voorbeelden?

Om je op weg te helpen hebben we een aantal voorbeeldvragen geformuleerd. Als je goed kijkt zie je dat er in iedere vraag één of meerdere richtlijnen terugkomen.

“Volgende week hebben we die belangrijke vergadering. Ik zou het prettig vinden als je ons drie dagen van tevoren een duidelijke agenda kan sturen. Anders ben ik bang dat we geen efficiënte vergadering kunnen voeren.”

“Bij de volgende evaluatie wil ik graag meer informatie over de status van het nieuwe marketingplan. Anders raken we achterop schema.”

“Kan jij bij de eerstvolgende presentatie meer de lead nemen? Ik geloof dat de presentatie dan vele malen krachtiger overkomt. Wat denk jij?”.

In alle drie deze voorbeeldvragen zitten positieve, toekomstgerichte verwachtingssignalen verwerkt. Ze geven de ontvanger van de feedforward de kans om in de toekomst het gedrag te laten zien waar jij behoefte aan hebt. Door deze coachende manier van communiceren kan je efficiënter communiceren en samenwerken.

Wil je oefenen met deze feedforward voorbeelden?

Dat begrijpen we. We willen je aanmoedigen om de komende week eens te oefenen met het geven van feedforward. Daarvoor hebben we een eenvoudige opdracht voor je. Je voert hem in 4 stappen uit:

  1. Open je werkagenda en bekijk welke afspraken je volgende week hebt. Kies één afspraak uit;
  2. Inventariseer welke stakeholders er bij deze afspraak zijn en wat zij moeten inbrengen of aanleveren;
  3. Neem vandaag of morgen contact op met een van deze stakeholders en geef alvast aan wat jouw verwachtingen zijn van hetgene dat zij moeten bedragen;
  4. Ervaar of deze persoon jouw toekomstgerichte verwachtingssignaal heeft opgepikt en uitgevoerd.

Volg onze incompany workshop Feedforward 👇

Willen jij en je collega’s meer verdieping in het thema Feedforward? Dan is onze incompany workshop Feedforward perfect voor jullie.

In de workshop wisselen we theorie en praktijk veelvuldig af. Zo zorgen we ervoor dat jullie deze skill zo snel mogelijk onder de knie hebben. Op die manier kunnen jullie Feedforward direct in de praktijk toepassen.

👉  Bekijk de workshop hier!

Recente artikelen

Categorieën

Onze laatste artikelen

We schrijven regelmatig artikelen over workshops, opleiden en werk.

10 tips om effectief te vergaderen

10 tips om effectief te vergaderen

Nederlanders vergaderen gemiddeld een paar uur per week, oftewel honderden uren per jaar. Hoewel we dus vaak aan de (online) vergadertafel zitten, gaat het niet altijd van een leien dakje. Collega’s letten bijvoorbeeld niet op, iedereen praat door elkaar of...

Als organisatie een workshop ontwikkelen? Let dan hierop

Als organisatie een workshop ontwikkelen? Let dan hierop

Variatie en ontwikkeling zijn belangrijk op de werkvloer. Er zijn weinig medewerkers die blij worden van monotoon werk waar de kans om te leren klein is. Het organiseren van een workshop is een leuke methode om leven in de brouwerij te brengen én iets op te...

6 manieren om de klantbeleving te optimaliseren

6 manieren om de klantbeleving te optimaliseren

Wil jij de klantbeleving optimaliseren? Met een glimlach en een goed product ben je er nog niet. Het creëren van een prettige ervaring voor je klant vereist tijd en geduld. Maar daar krijg je een hoop voor terug. Tevreden klanten nemen immers jouw dienst of...

8,6 waardering

Onze klanten waarderen ons
met een gemiddelde van 8,6.

150+ klanten

We hielpen de afgelopen jaren
150+ klanten door heel NL.

#1 trainers

Onze trainers zijn stuk voor stuk
experts binnen hun vakgebied.

Actief leren

Wij passen ‘actief leren’ toe voor
een optimaal leerrendement.

We mochten onze workshops al bij meer dan 150 klanten organiseren! 😍
Zij beoordelen ons met een gemiddelde van 8.6. Daar zijn we trots op!

Dineke Philipse

Verenigingsmanager, CLC-Vecta

Job Education helpt ons vaak met workshops die we onze leden aanbieden. Daarbij is het prettig dat ze fijn communiceren, een breed aanbod hebben en eerlijk geprijsd zijn. 

Rian van Nuland

Medewerker HRM, Lavans

Job Education verzorgt al ruim 2 jaar workshops voor ons hele bedrijf. Ze hebben een divers aanbod en de communicatie is snel en duidelijk. Zowel voor als na de workshop.

Michelle Oosthuyzen

Eigenaar, Stadsfruit

Wij hebben bij deze organiatie een workshop Effectief complimenteren gedaan. Onze collega’s waren erg tevreden over de workshop en de trainer. Tot de volgende keer!

Nancy Stevens

Teammanager, IvVW

Wij boeken regelmatig bij Job Education. Ze bewijzen zich altijd weer als een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, goed contact en ze denken altijd met je mee.

Maurits Schuijf

Founder, Shakes on Wheels

Op de events die we voor klanten organiseren zetten we Job Education regelmatig in. Zij verzorgen dan een workshop en wij de catering. Onze klanten zijn altijd erg enthousiast!

Robin van ’t Ruim

Manager, de Balie

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Job Education beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Peter Houtman

Coördinator

Heb je advies nodig?

Ben je geïnteresseerd in het volgen van een van onze workshops?
Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.

  We zijn per mail bereikbaar op welkom@jobeducation.nl.
→  We zijn telefonisch bereikbaar op 030 – 227 2404.