Home | De kenmerken van professionals in verschillende generaties
Generaties professionals

De kenmerken van professionals in verschillende generaties

Tags: Communicatie | Teambuilding en -ontwikkeling | ⏱ Leestijd: 5 minuten

We bevinden ons in de unieke periode dat er vier verschillende generaties op de werkvloer voorkomen. Nog niet eerder is dit zo expliciet aan de orde geweest. En alhoewel dat enerzijds erg interessant en leuk is, is het ook erg uitdagend. Organisaties worden geconfronteerd met vraagstukken waar ze nog niet eerder over na hebben gedacht. Dat komt omdat de kloof tussen de vier generaties heel groot kan zijn. Hoe zet je iedere generatie in zijn kracht, hoe zorg je voor een optimale samenwerking én hoe laat je dit allemaal harmonieus gebeuren?

Denk je maar eens in hoe het er in de jaren ’60 aan toe ging in het bedrijfsleven. Dat is totaal niet te vergelijken met de huidige manier van werken. Een werkomgeving waarin het internet, het altijd bereikbaar kunnen/moeten zijn en de kantoortuinen niet meer weg te denken zijn. Bij de jongeren is het digitale tijdperk met de paplepel ingegoten, terwijl je daar als 50-plusser langzaam in mee bent gegroeid. De verschillen zijn immens en dat merk je.

Het maakt dat het samenwerken niet altijd even soepel verloopt. Of dat het werk voor ouderen behoorlijk uitdagend kan zijn. Jongeren zijn daarentegen weer snel afgeleid en zijn gewend aan continue prikkels. En ze  hebben dit misschien ook wel nodig om geïnteresseerd en gemotiveerd te blijven. Terwijl de oudere collega zich afvraagt waarom alles zo snel en gehaast moet. Om te begrijpen waar je mee te maken hebt op de werkvloer, hebben we de vier generaties voor je uitgediept. We zoomen in dit artikel in op de kenmerken van deze generaties.

Wat is een generatie

Een generatie is een groep van mensen die geboren zijn in een bepaalde periode. Uit deze periode kun je een hoop opmaken. Naast de levensfase waarin ze zich bevinden, kan je vaak ook iets vertellen over hun normen, waarden en gedrag. Dat zie je vaak weer terug in de keuzes die ze maken op werkgebied. Natuurlijk is het belangrijk om te beseffen dat je een generatie niet over één kam kan scheren. Maar het geeft je wel inzicht in waarom en hoe de verschillende generaties met elkaar om kunnen gaan.

De kenmerken van de babyboomers

  • Geboren tussen 1945-1960;
  • Beter bekend als de protestgeneratie.

Babyboomers zijn geboren na de Tweede Wereldoorlog. De gevolgen van de babyboom waren volle lagere scholen en een grote toestroom van nieuwe werkenden in de jaren 60. De oudste lichting van deze generatie is inmiddels met pensioen. De laatste babyboomers zijn nog wel vertegenwoordigd in een organisatie.

De babyboomers die je nu tegenkomt zitten vaak tegen het pensioen aan. Door andere generaties worden babyboomers niet altijd even positief bekeken. Ze worden soms gezien als conservatief en als tegenstander van allerlei veranderingen en technologische ontwikkelingen. Maar vergis je niet: babyboomers zijn ontzettend waardevol voor een organisatie. De vasthoudendheid, doelgerichtheid en het hebben van structuur zijn vaak eigenschappen die de babyboomer kenmerken. En dat is nuttig om te hebben in een team. Daarnaast hebben ze simpelweg ontzettend veel kennis en ervaring opgebouwd. Daarmee kunnen ze anderen de fijne kneepjes van het vak leren.

kenmerken collega's werkvloer

De kenmerken van generatie X

  • Geboren tussen 1961-1980
  • Beter bekend als de ‘nix’ generatie of ‘de verloren generatie’.

Generatie X is de eerste generatie waarbij sommige kinderen werden aangemerkt als ‘sleutelkinderen’. Dat betekende dat beide ouders aan het werk waren en kinderen na school zelf met hun eigen sleutel de voordeur open moesten doen. Zelfstandigheid zat er dus al vroeg in. Dat heeft generatie X niet meer los kunnen laten. Ze houden alles graag zelf in de hand. Dingen regelen, zelf de controle houden en je uitspreken als je het ergens niet mee eens bent. Dat zijn zaken die je regelmatig terugziet bij deze generatie.

De technologische ontwikkelingen van de laatste decennia hebben ze vanaf het begin meegemaakt en daardoor kunnen ze zich makkelijk aanpassen. Aanpassingsvermogen, zelfstandigheid en snel dingen eigen maken zijn kenmerken die passen bij generatie X. Ze zijn daarmee erg waardevol voor de organisatie.

De kenmerken van generatie Y

  • Geboren tussen: 1980-1995
  • Beter bekend als de millenials.

Millenials zijn vaak volledig opgegroeid in het technologische tijdperk. Ontwikkelingen kunnen hen niet snel genoeg gaan. Dat maakt ze doorgaans wat ongeduldig: ze willen altijd meer en ze willen altijd sneller. Ze staan mede daardoor ook wel bekend als jobhoppers. Krijgen ze niet voldoende of niet snel genoeg voldoening uit hun werk, dan wisselen ze relatief eenvoudig van werkgever. En als het werken in loondienst überhaupt niet past, dan beginnen ze gewoon voor zichzelf. Geen probleem.

Toch kan iedere organisatie millennials goed gebruiken. Ze zijn bijvoorbeeld altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden en innovatie. En daarnaast hebben ze een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. En dat betekent dat er niet per se een manager nodig is. Als je ze vrijlaat in hun werk zorgen ze er wel voor dat het goed komt. Liever vertel je ze niet wat ze moeten doen, maar welke doelstelling ze moeten realiseren. Ze vinden dan zelf wel de meest efficiënte weg. Kenmerken die passen bij millenials zijn dus zeker innovatief vermogen, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.

De kenmerken van generatie Z

  • Geboren tussen: 1995 en 2010
  • Beter bekend als de digital natives of Zoomer.

En dan de laatste generatie die je tegen kunt komen op de werkvloer. Ze komen nog maar net kijken, maar drukken al een behoorlijke stempel op het bedrijfsleven. We hebben het over generatie Z. Generatie Z weet niet beter dan dat het internet er is. Al van jongs af aan maken ze gebruik van computerprogramma’s, mobieltjes, apps en social media. Daarnaast denken ze ook anders in sociaal aspect. De traditionele route (opleiding, baan zoeken, huis kopen, trouwen) laten ze vaak achterwege. Een opleiding volgen is niet per se nodig, trouwen en kinderen krijgen wordt uitgesteld.

In het bedrijfsleven kan je ze goed gebruiken. De snelheid waarmee ze zich online bewegen en zich programma’s eigen maken zijn ongekend. Hoe belangrijk het online bedienen van klanten is weten ze als geen ander. Ook de manier waarop je dat het beste voor elkaar kunt krijgen is voor hen gesneden koek. In een team stellen ze zich loyaal en innovatief op en ze leggen de nadruk op kwaliteit. En dat is natuurlijk waardevol voor ieder team.

Hoe om te gaan met verschillende generaties op de werkvloer?

Zoals je ziet verschillen al die generaties behoorlijk van elkaar. Hun denken, doen en laten zijn vaak totaal anders. En dat zorgt bij veel organisaties nogal eens voor problemen.

Toch is het dichten van de generatiekloof makkelijker dan je denkt. En daar helpen we graag mee. In de workshop Verbindt generaties op kantoor gaan we aan de slag met de verschillen én de overeenkomsten tussen alle collega’s. Door inzicht in elkaar te krijgen ontstaat snel meer acceptatie, meer cohesie en meer onderling respect. Willen jullie dat ook ervaren? Laat het ons weten. Onze coördinatoren denken graag met jullie mee over de beste manier om de workshop te organiseren.

Categorieën

Onze laatste artikelen

We schrijven regelmatig artikelen over workshops, opleiden en werk.

Waarom iedere organisatie mindfulness zou moeten toejuichen

Waarom iedere organisatie mindfulness zou moeten toejuichen

Waar een aantal jaren geleden mindfulness nog als een 'ver van mijn bed'-show werd gezien, worden inmiddels steeds meer mensen en organisaties enthousiast. Dat wordt mede veroorzaakt door de stijgende werkdruk en het feit dat mensen meer op zoek zijn naar...

3 tips uit onze workshop Succesvol veranderen

3 tips uit onze workshop Succesvol veranderen

Veranderen. Hoe vaak neem jij je voor iets nu eindelijk anders te gaan doen, om er een paar weken of maanden later stevig van te balen dat er niets van terecht gekomen is? Of begin je ergens bij voorbaat niet eens aan uit angst om het te zien misgaan? Je zou bijna...

8,6 waardering

Onze klanten waarderen ons
met een gemiddelde van 8,6.

150+ klanten

We hielpen de afgelopen jaren
150+ klanten door heel NL.

#1 trainers

Onze trainers zijn stuk voor stuk
experts binnen hun vakgebied.

Actief leren

Wij passen ‘actief leren’ toe voor
een optimaal leerrendement.

We mochten onze workshops al bij meer dan 150 klanten organiseren! 😍
Zij beoordelen ons met een gemiddelde van 8.6. Daar zijn we trots op!

Dineke Philipse

Verenigingsmanager, CLC-Vecta

Job Education helpt ons vaak met workshops die we onze leden aanbieden. Daarbij is het prettig dat ze fijn communiceren, een breed aanbod hebben en eerlijk geprijsd zijn. 

Rian van Nuland

Medewerker HRM, Lavans

Job Education verzorgt al ruim 2 jaar workshops voor ons hele bedrijf. Ze hebben een divers aanbod en de communicatie is snel en duidelijk. Zowel voor als na de workshop.

Michelle Oosthuyzen

Eigenaar, Stadsfruit

Wij hebben bij deze organiatie een workshop Effectief complimenteren gedaan. Onze collega’s waren erg tevreden over de workshop en de trainer. Tot de volgende keer!

Nancy Stevens

Teammanager, IvVW

Wij boeken regelmatig bij Job Education. Ze bewijzen zich altijd weer als een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, goed contact en ze denken altijd met je mee.

Maurits Schuijf

Founder, Shakes on Wheels

Op de events die we voor klanten organiseren zetten we Job Education regelmatig in. Zij verzorgen dan een workshop en wij de catering. Onze klanten zijn altijd erg enthousiast!

Robin van ‘t Ruim

Manager, de Balie

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Job Education beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Peter Houtman

Coördinator

Heb je advies nodig?

Ben je geïnteresseerd in het volgen van een van onze workshops?
Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.

  We zijn per mail bereikbaar op welkom@jobeducation.nl.
→  We zijn telefonisch bereikbaar op 030 – 227 2404.