Home | 5 absolute do’s om jouw personal brand te versterken

5 absolute do’s om jouw personal brand te versterken

Tags: Persoonlijke ontwikkeling | Professionele competenties | ⏱ Leestijd: 7 minuten

Hoe sterker jouw personal brand, hoe groter de waarde is die je oplevert. Je krijgt meer kansen en meer vertrouwen, waardoor je werk leuker wordt. Maar ook de mensen om je heen profiteren ervan, want jij werkt dan vanuit vertrouwen en kracht. Dat komt je prestaties ten goede. Een sterke personal brand helpt je dus om jouw carrière op te bouwen en een plekje te geven binnen een team.

Wat kun je doen om je personal brand te versterken

Je personal brand versterken doe je door in kaart te brengen wat jouw unieke en onderscheidende kwaliteiten zijn. Waar ben je goed in, wat wil je daarmee bereiken en hoe ga je dat precies doen?

Neem hierin een duidelijke positie en blijf trouw aan jezelf. Je kunt nu eenmaal niet van alle markten thuis zijn. Profileer je als dé persoon voor opdrachten en taken die jij graag doet. Een voorbeeld: stel dat je erg goed bent in het analyseren van complexe data? Omarm die kwaliteit en profileer jezelf op zo’n manier dat anderen bij jóú aankloppen voor dit soort vraagstukken.

Op die manier gaan anderen je zien als de expert en krijg je ook daadwerkelijk de opdrachten die jij wilt. Klinkt logisch, toch? Maar hoe kun je jouw personal brand dan versterken? We geven je 5 absolute do’s waarmee je direct aan de slag kan.

Do 1: Ga op zoek naar jouw authentieke ik

Het beginsel van jouw personal brand is de zoektocht naar jouw authentieke ik. Dat betekent dat je na moet gaan denken over jouw drijfveren en jouw unieke eigenschappen en kwaliteiten.

Drijfveren

Wat vind jij écht belangrijk? Een drijfveer zegt iets over je motivatie, voorkeuren en waarden. Hoe meer jij je drijfveren terug kan laten komen in je werk, hoe meer jij je op je plek voelt. En als je op je plek bent durf je jezelf te laten zien en kan je groeien.

Drijfveren kunnen van alles zijn. Misschien vind je een financiële beloning belangrijk of wil je graag invloed kunnen uitoefenen. Het kan zijn dat jij juist graag een maatschappelijke bijdrage wilt leveren of gaat voor sociale contacten.

Zo zijn er nog veel meer drijfveren te noemen die belangrijk voor jou kunnen zijn. Ga er eens rustig voor zitten en neem de tijd om te achterhalen wat jij echt belangrijk vindt. Op persoonlijk vlak, maar ook in een baan en in de organisatie waarvoor je werkt.

Wat maakt jou uniek

Vervolgens ga je naar jouw eigenschappen kijken. Wat zijn de dingen die jou uniek maken? Ben je bijvoorbeeld beschermend, enthousiast, daadkrachtig, eigenwijs, grappig, kieskeurig of betrouwbaar?

Misschien ben jij net die persoon die overal een uitdaging in ziet. Jij raakt nooit neerslachtig zodra problemen zich voordoen, maar zoekt naar oplossingen. Of misschien ga je overal vol overgave in, ook al heb je het nog nooit gedaan. Dit zijn eigenschappen die jou uniek maken. Deze kwaliteiten neem je mee op de werkvloer.

Uitstraling

Ben je erachter wat jouw drijfveren zijn en wat je uniek maakt? Kijk dan ook eens kritisch naar jezelf in de spiegel – letterlijk. Past datgene dat jij hebt omschreven bij het beeld dat je in de spiegel ziet?

Het is wetenschappelijk bewezen dat een eerste indruk in de eerste paar seconden van een ontmoeting wordt gemaakt. En vaak klopt die indruk ook grotendeels. Het is dus heel belangrijk dat wat jij zegt dat je bent, ook past bij de uitstraling die je hebt. Klopt het beeld dat je ziet niet? Dan is het tijd om hier werk van te maken.

Personal branding

Do 2: Maak je talenten zichtbaar

Zichtbaar zijn. Dat lijkt makkelijker dan het is. Zeker in dit huidige digitale tijdperk, waarin iedereen met zijn neus op een scherm zit gedrukt. Hoe moet je dan opvallen? En ga je jezelf online profileren, hoe val je dan op tussen al die mensen op al die verschillende kanalen?

Dat is een uitdaging. Maar duidelijk is wel: voor een sterk personal brand is het belangrijk dat jij je talenten gaat laten zien aan de buitenwereld. Met de onderstaande tips helpen we je op weg.

Waar ben je goed in

Iedereen heeft iets waar hij of zij echt goed in is. Een talent. Om erachter te komen waar je goed in bent reflecteer je op jouw talenten. Wat gaat je altijd makkelijk af? En waarvoor krijg je regelmatig complimenten van de mensen om je heen?

Deze talenten ga je de komende tijd wat meer communiceren met de buitenwereld. Je hoeft niet meteen te pronken met al je kwaliteiten, dat zou onnatuurlijk zijn. Maar je gaat in je communicatie wel zichtbaarder maken dat je deze talenten bezit.

Wat heb je al bereikt

Wat je al hebt bereikt hangt vaak nauw samen met datgene waar je goed in bent. Je bent ergens goed in, je weet dit te en bereikt hiermee mooie resultaten. Welke projecten heb je al afgerond, welke studies heb je gevolgd en wat voor resultaten heb je geboekt? Dit heb jij gedaan met jouw talent.

Maak hier eens een overzicht van en schrijf het op. Dat helpt je om bewuster te worden van je prestaties zodat je input hebt om jouw personal brand te versterken.

Waar laat je het zien

Je talenten laten zien is de volgende stap. Waar ga jij jezelf profileren? Denk daarbij zowel aan online- als offline mogelijkheden. Ga eens naar een beurs, een netwerkborrel of stap eens een andere afdeling bij jouw organisatie binnen. Of houd het wat kleiner, door het woord te nemen tijdens de dagstart.

En nee: je hoeft daar niet te verkondigen hoe geweldig je bent. Maar je kan wel delen wat je de laatste tijd zoal gedaan hebt en wat daar de resultaten van zijn.

Ook online kun jij jezelf laten zien. Schrijf eens een LinkedIn post over dat mooie project dat laatst succesvol is afgerond. Zo bouw je stukje bij beetje aan jouw personal brand.

Do 3: Vraag om feedback

Je bent op zoek gegaan naar jouw authenticiteit en je heb je talenten zichtbaar gemaakt. Dan is het goed om regelmatig om feedback te vragen. Feedback is ontzettend belangrijk om te kunnen meten of je op de goede weg zit.

Vraag feedback en ga ermee aan de slag

Je hebt een beeld van jezelf geschetst en wilt dat dit goed overkomt op anderen. Dit is misschien wel een van de lastigste do’s in dit lijstje. Je wilt weten of je op de goede weg zit en de enige manier is om dit aan anderen te vragen.

Feedback vragen is altijd een beetje spannend. Maar wel noodzakelijk om een blinde vlek te voorkomen. En geloof ons: een blinde vlek heeft iedereen.

Om te beginnen kun je feedback vragen aan mensen die dicht bij je staan: je familie, partner en vrienden. Zo kun je leren om jezelf open te stellen voor hun mening. Stel je kwetsbaar op en leer van de feedback die je krijgt!

Do 4: Know your audience

Je hebt een personal brand opgebouwd. Maar je zal in jouw werk continu in contact komen met verschillende mensen. Het is een kwaliteit als jij je eigen communicatie af kan stemmen op verschillende gesprekspartners.

Het is dus een absolute do om ten alle tijden je publiek te kennen. Tijd om kritisch te kijken of jouw personal brand aansluit bij degene met wie je in gesprek bent.

Met wie ben je in gesprek

Ga van tevoren na met wie je in gesprek gaat. Ook zij hebben een eigen visie op zaken. Denk na over hoe jij jezelf kenbaar maakt en of dit past bij degene met wie je het gesprek hebt. Hoe je verbinding maakt met anderen hoeft namelijk niet altijd hetzelfde te zijn.

Een voorbeeld: profileer jij je onder andere met jouw daadkrachtige houding? Als je iemand tegenover je hebt die daarvan terugdeinst is dat iets om rekening mee te houden. Je zet je personal brand dan niet overboord, maar kan er wel voor kiezen om af en toe iets meer of iets minder te laten zien.

Zo zorg je ervoor dat jouw personal brand je vooral voordeel oplevert, maar je niet of nauwelijks kan tegenwerken.

Do 5: Weet wat je wil

Tot slot de laatste do: weet wat je wil. Waar wil je heen in de toekomst, hoe wil je dat anderen zich jou zullen herinneren en wat zou jou trots maken? En de hamvraag: hoe gaat jouw personal brand daaraan bijdragen? Heldere doelen en dromen helpen je om jouw personal brand te formuleren en uit te dragen.

Wat wil je bereiken

Weten wat je wil hoeft niet per se een levenslang doel te zijn. Natuurlijk kan dit wel, maar realistischer is het gebruiken van een 3- of 5-jaren plan. Wat wil je de komende jaren bereiken?

Een voorbeeld: stel dat je momenteel nog niets doet met personal branding. Jouw doel kan dan zijn om over drie jaar te gelden als dé expert binnen jouw organisatie op het gebied van data analyse.

Om daarvoor te zorgen wil je over een jaar minimaal 25 nieuwe connecties hebben die jou zien als een expert. En over twee jaar wil je minimaal 2 keer per jaar gevraagd worden voor data analyse projecten. Tussen de punten van 1, 2 en 3 jaar kan je nog meerdere kleine stappen en doelstellingen toevoegen.

Door op deze manier na te denken over je doelstellingen en je personal brand, maak je eenvoudig een plan. Daarnaast motiveren deze kleinere stappen je om actief aan de slag te gaan met het versterken van je brand.

En nu: aan de slag!

Met deze 5 absolute do’s kan je alvast aan de slag met het opzetten van jouw personal brand. Vergeet niet dat personal branding een doorlopend proces is. Continu aandacht geven en focus houden op jouw authenticiteit is belangrijk. Ga met de tips aan de slag. Proberen en evalueren is daarbij de sleutel tot succes.

Willen jij en je collega’s álles weten over personal branding?

Wil je aan de slag met personal branding, maar wil je eerst samen met je collega’s een goede training volgen? In de workshop Personal branding leer je alles over dit onderwerp.

Na deze workshop heb je een goede basis en merk je direct het verschil! Je hebt een helder beeld van je kwaliteiten, weet hoe je zichtbaarder kan worden en voelt vertrouwen om dat aan te pakken.

 

Categorieën

Onze laatste artikelen

We schrijven regelmatig artikelen over workshops, opleiden en werk.

Mindfulness op kantoor toepassen: vijf tips

Mindfulness op kantoor toepassen: vijf tips

Gun jij je medewerkers en jezelf minder werkstress en meer rust en positiviteit? Pas dan mindfulness op kantoor toe. Iedereen kan het, het kost weinig tijd en het levert een hoop op: meer werkplezier, energie en productiviteit op de werkvloer. Maar hoe...

8,6 waardering

Onze klanten waarderen ons
met een gemiddelde van 8,6.

150+ klanten

We hielpen de afgelopen jaren
150+ klanten door heel NL.

#1 trainers

Onze trainers zijn stuk voor stuk
experts binnen hun vakgebied.

Actief leren

Wij passen ‘actief leren’ toe voor
een optimaal leerrendement.

We mochten onze workshops al bij meer dan 150 klanten organiseren! 😍
Zij beoordelen ons met een gemiddelde van 8.6. Daar zijn we trots op!

Dineke Philipse

Verenigingsmanager, CLC-Vecta

Job Education helpt ons vaak met workshops die we onze leden aanbieden. Daarbij is het prettig dat ze fijn communiceren, een breed aanbod hebben en eerlijk geprijsd zijn. 

Rian van Nuland

Medewerker HRM, Lavans

Job Education verzorgt al ruim 2 jaar workshops voor ons hele bedrijf. Ze hebben een divers aanbod en de communicatie is snel en duidelijk. Zowel voor als na de workshop.

Michelle Oosthuyzen

Eigenaar, Stadsfruit

Wij hebben bij deze organiatie een workshop Effectief complimenteren gedaan. Onze collega’s waren erg tevreden over de workshop en de trainer. Tot de volgende keer!

Nancy Stevens

Teammanager, IvVW

Wij boeken regelmatig bij Job Education. Ze bewijzen zich altijd weer als een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, goed contact en ze denken altijd met je mee.

Maurits Schuijf

Founder, Shakes on Wheels

Op de events die we voor klanten organiseren zetten we Job Education regelmatig in. Zij verzorgen dan een workshop en wij de catering. Onze klanten zijn altijd erg enthousiast!

Robin van ‘t Ruim

Manager, de Balie

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Job Education beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Peter Houtman

Coördinator

Heb je advies nodig?

Ben je geïnteresseerd in het volgen van een van onze workshops?
Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.

  We zijn per mail bereikbaar op welkom@jobeducation.nl.
→  We zijn telefonisch bereikbaar op 030 – 227 2404.