Home | Mopperen op de werkvloer.. waar is dat goed voor?

Mopperen op de werkvloer.. waar is dat goed voor?

Tags: | ⏱ Leestijd: 3 minuten

Je kent ze wel. Die collega’s die over alles en niets lopen te mopperen. Ze mopperen uitgebreid over het weer, over het werk, over hun manager of over de thuissituatie. Veel mensen hebben daar een negatief beeld bij. Ze vinden dat het ten koste gaat van de sfeer en de prestaties. Mopperen heeft dus vaak een negatieve connotatie.

En eerlijk is eerlijk: mopperen is natuurlijk ook niet alleen maar positief. Maar het tegenovergestelde is ook waar: het is ook zeker niet alleen maar slecht. Want klagen en mopperen kan juist ook goed zijn voor de organisatie en de werknemers. Hoe dat precies zit? In dit artikel maken we het je duidelijk!

Waarom is mopperen op de werkvloer nuttig?

Mopperen kan zoals gezegd erg nuttig zijn. Want het is een van de makkelijkste, meest laagdrempelige manieren om met elkaar te communiceren. En dat brengt een aantal duidelijke voordelen met zich mee. Hieronder lichten we de specifieke voordelen van het mopperen eens voor je uit:

Voordeel 1: Makkelijke manier van communiceren

Mopperen is een eenvoudige en laagdrempelige manier om met iemand in contact te komen. Door te mopperen ontdek je dat je meer gemeen hebt met de ander dan je misschien dacht. Door te mopperen kan er een gesprek op gang komen. Het verbaast je misschien: maar mopperen is een echte conversation starter.

Voordeel 2: Onderlinge verbinding maken

Door te mopperen kom je dus op een makkelijke manier met elkaar in contact. De drempel om elkaar op te zoeken en even met elkaar te kletsen wordt verlaagd. Het zorgt dus voor onderlinge verbinding. Je komt erachter dat je dingen met elkaar gemeen hebt, waar je eerder niet direct bij stil had gestaan. Op die manier versterk je jouw onderlinge relatie met de ander.

Voordeel 3: Frustraties loslaten

Dat lucht op. Je hebt even lekker met elkaar gemopperd. Over de werksituatie, een proces dat niet goed loopt of gewoon over de voetbaluitslagen van gisteravond. Een voordeel daarvan is dat je kan ontladen en alledaagse frustraties weer verdwijnen. Frustraties zijn vaak impulsieve reacties op gebeurtenissen die je niet zag aankomen of als ongewenst beschouwd. Maar een frustratie laat zich niet zomaar wegstoppen. Daarom is het goed om er af en toe over te mopperen. Door te mopperen verlicht je de frustratie. Je hoofd is weer even leeg. Dat zorgt ervoor dat er weer ruimte is om te relativeren en daarna met frisse moed weer door te gaan.

Voordeel 4: Naar oplossingen werken

Door te mopperen kom je er achter dat er problemen zijn die opgelost moeten worden. Mopperen lijkt soms alleen maar vervelend en irritant. Maar als je goed naar het gemopper luistert presenteren zich allerlei haakjes en oplossingen om het probleem te verhelpen. Zinnetjes zoals “waarom werkt dat niet zo..”, “dat moet toch anders kunnen..”, et cetera bieden je handvatten om dingen te verbeteren.

Mopperen leidt dus tot een groter probleemoplossend vermogen. Door dat probleem te identificeren en het samen te bespreken kan het probleem daadwerkelijk verholpen worden.

Voordeel 5: Saamhorigheid, vertrouwen en verbinding

Uiteindelijk zorgt een goed potje mopperen met collega’s ook nog eens voor een vergroot saamhorigheidsgevoel. Het zorgt voor meer onderling vertrouwen en een grotere onderlinge verbinding. Het team voelt zich daardoor in hogere mate vertrouwd met elkaar. Dat zorgt ervoor dat iedereen zich uit durft te spreken en niet bang is om zijn of haar mening te geven. Niet voor niets wordt onze mopperworkshop regelmatig ingezet in het kader van teambuilding.

Mopperen kan nuttig zijn

Zo zie je maar dat mopperen niet alleen maar negatief is. De voordelen mogen er zijn. Af en toe samen mopperen geeft verlichting, verbind en zorgt ervoor dat problemen worden geïdentificeerd en opgelost. Onderaan de streep heeft mopperen dus wel degelijk een functie op kantoor. Het is een soort smeerolie tussen collega’s én verbetert de prestaties.

De nadelen van mopperen op de werkvloer

Maar zoals we al schreven: mopperen is niet uitsluitend positief. Want mopperen kan wel degelijk bepaalde gevaren met zich meebrengen. En dat zit vooral in de manier waarop en waarover er gemopperd wordt.

Gaat dat bijvoorbeeld over elkaar? Dan heeft dat vooral negatieve uitwerkingen. Mopperen verzandt dan al snel in roddelen. En van een roddelcultuur wordt geen enkele organisatie beter. Door over elkaar te mopperen creëer je juist het omgekeerde van saamhorigheid, vertrouwen en verbinding.

Mopperen positief inzetten bij jullie in de organisatie

Hoe doe je dat dan precies.. mopperen positief inzetten bij jullie in de organisatie? We helpen jullie daar graag mee. Met de workshop Mopperen maar! ontdekken jullie het belang van mopperen zodat jullie leren hoe je aan mopperen een positieve draai kan geven. Zolang de richtlijnen voor mopperen op de werkvloer helder zijn, plukken jullie er de voordelen van.

Recente artikelen

Categorieën

Onze laatste artikelen

We schrijven regelmatig artikelen over workshops, opleiden en werk.

10 tips om effectief te vergaderen

10 tips om effectief te vergaderen

Nederlanders vergaderen gemiddeld een paar uur per week, oftewel honderden uren per jaar. Hoewel we dus vaak aan de (online) vergadertafel zitten, gaat het niet altijd van een leien dakje. Collega’s letten bijvoorbeeld niet op, iedereen praat door elkaar of...

Als organisatie een workshop ontwikkelen? Let dan hierop

Als organisatie een workshop ontwikkelen? Let dan hierop

Variatie en ontwikkeling zijn belangrijk op de werkvloer. Er zijn weinig medewerkers die blij worden van monotoon werk waar de kans om te leren klein is. Het organiseren van een workshop is een leuke methode om leven in de brouwerij te brengen én iets op te...

6 manieren om de klantbeleving te optimaliseren

6 manieren om de klantbeleving te optimaliseren

Wil jij de klantbeleving optimaliseren? Met een glimlach en een goed product ben je er nog niet. Het creëren van een prettige ervaring voor je klant vereist tijd en geduld. Maar daar krijg je een hoop voor terug. Tevreden klanten nemen immers jouw dienst of...

8,6 waardering

Onze klanten waarderen ons
met een gemiddelde van 8,6.

150+ klanten

We hielpen de afgelopen jaren
150+ klanten door heel NL.

#1 trainers

Onze trainers zijn stuk voor stuk
experts binnen hun vakgebied.

Actief leren

Wij passen ‘actief leren’ toe voor
een optimaal leerrendement.

We mochten onze workshops al bij meer dan 150 klanten organiseren! 😍
Zij beoordelen ons met een gemiddelde van 8.6. Daar zijn we trots op!

Dineke Philipse

Verenigingsmanager, CLC-Vecta

Job Education helpt ons vaak met workshops die we onze leden aanbieden. Daarbij is het prettig dat ze fijn communiceren, een breed aanbod hebben en eerlijk geprijsd zijn. 

Rian van Nuland

Medewerker HRM, Lavans

Job Education verzorgt al ruim 2 jaar workshops voor ons hele bedrijf. Ze hebben een divers aanbod en de communicatie is snel en duidelijk. Zowel voor als na de workshop.

Michelle Oosthuyzen

Eigenaar, Stadsfruit

Wij hebben bij deze organiatie een workshop Effectief complimenteren gedaan. Onze collega’s waren erg tevreden over de workshop en de trainer. Tot de volgende keer!

Nancy Stevens

Teammanager, IvVW

Wij boeken regelmatig bij Job Education. Ze bewijzen zich altijd weer als een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, goed contact en ze denken altijd met je mee.

Maurits Schuijf

Founder, Shakes on Wheels

Op de events die we voor klanten organiseren zetten we Job Education regelmatig in. Zij verzorgen dan een workshop en wij de catering. Onze klanten zijn altijd erg enthousiast!

Robin van ’t Ruim

Manager, de Balie

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Job Education beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Peter Houtman

Coördinator

Heb je advies nodig?

Ben je geïnteresseerd in het volgen van een van onze workshops?
Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.

  We zijn per mail bereikbaar op welkom@jobeducation.nl.
→  We zijn telefonisch bereikbaar op 030 – 227 2404.