Bewegen op werk: goed voor je hersenen

Bewegen op werk: goed voor je hersenen

De hersenen: de complexe grijze machine die ons ‘zijn’ bestuurt. Het brein bepaalt hoe we handelen, denken, voelen en bewegen. Tegelijkertijd bewijst in beweging zijn ook een tegendienst. De wetenschap vermoedde al langer een positief verband tussen beweging en het denkvermogen. En dat verband is inmiddels bewezen. Fysieke activiteit zorgt voor doorbloeding in het hoofd en stimuleert de aanmaak van nieuwe hersencellen en verbindingen daartussen. Het beschermt je tegen de achteruitgang van je cognitieve vaardigheden, die je helpen je werk goed te doen.
Cognitieve vaardigheden: essentieel in je werk
Cognitieve vaardigheden zorgen ervoor dat je met kennis en informatie om kan gaan. Je doet er een beroep op zodra je op werk een rekensom maakt, een presentatie voorbereid, plannen maakt of een businessplan schrijft. Maar ook bij onbewuste processen als spreken, oriënteren, initiatieven nemen of redeneren gebruik je cognitieve functies. Deze vaardigheden gaan achteruit als men ouder wordt. Als dat heel snel of heftig gebeurd, spreken we van een cognitieve stoornis. Deze achteruitgang valt nooit uit te sluiten, maar je kan je er dus wel beter voor beschermen door regelmatig in beweging te zijn.
Dat positieve effect is zeker alleen bij topsporters merkbaar? Gelukkig niet! Dertig minuten beweging per dag is al een mooi streven voor een betere mentale en fysieke gezondheid. En dat hoeft zoals gezegd echt geen topsport te zijn. Zolang het lichaam maar actief in beweging is, is er een verbeterde doorbloeding van de hersenen en is heeft dat een positief effect. Sporten in combinatie met een drukke baan is voor velen een lastige combinatie, maar dertig minuten per dag is meestal goed haalbaar.
5 tips: werk combineren met fysieke activiteit
  1. Bepaal een dagdoelstelling voor jezelf. Vandaag ga je 10.000 stappen zetten. Morgen loop je 6 trappen op en overmorgen ga je minimaal 15 minuten wandelen. Hou dit bij met een app of een notitieboek.
  2. Is dertig minuten beweging op drukke dagen toch te ambitieus? Probeer dan een korte periode te bewegen die dag. 20 minuten beweging per dag is beter voor de hersenen dan geen beweging.
  3. Is jouw werkplek niet op de begane grond? Mooi! Dan kan je met de trap naar boven in plaats van met de lift. Mooi meegenomen dat trap lopen een van de meest gezonde bewegingen is die je kan maken, omdat je tegen de zwaartekracht in werkt.
  4. Als je dichtbij je werk woont is een wandeling van en naar kantoor een goed idee. Je komt daarmee al een eind in de richting van jouw dagdoelstelling. Daarnaast zorgt het ervoor dat je fris en scherp op werk aankomt.
  5. Probeer bewegen leuk te maken samen met collega’s. Ga samen wandelen, maak er een competitie van of train samen voor een hardloopwedstrijd. Ook faciliteren steeds meer werkgevers in bijvoorbeeld bootcamp-clubs.
Naamloos-2
Job Education is de #1 aanbieder van zakelijke workshops. Met onze zakelijke workshops zorgen wij voor een optimale ontwikkeling van werknemers.
Post by Job Education

Job Education is de #1 aanbieder van zakelijke workshops. Met onze zakelijke workshops zorgen wij voor een optimale ontwikkeling van werknemers.

0
0
color
https://www.jobeducation.nl/wp-content/themes/blake/
https://www.jobeducation.nl//
#00bf79
style1
paged
Loading posts...
/home/workfuel/public_html/jobeducation.nl/
#
on
none
loading
#
Sort Gallery
https://www.jobeducation.nl/wp-content/themes/blake
on
yes
yes
off
Jouw e-mailadres
off
off